fredag 31 juli 2015

Bok-till-film: Cirkeln & The Maze Runner

Halloj vänner!
 
Nu ska jag försöka tänka på annat än Downton Abbey en liten stund och skriva om två filmatiseringar jag sett: Cirkeln och The Maze Runner. Jag har velat se dem ända sedan de hade premiär och långt före men det har liksom inte blivit av, nu blev det!
 
Jag tycker faktiskt rätt så lika om båda filmerna: helt okej. Eller rätt så bra. Jag har för mig att jag tyckte någon av dem var lite bättre men nu kommer jag inte på vilken, så det får väll vara då ...
 
OBS att jag inte alls är van vid att skriva om filmer, så det blir rätt så rörigt och vagt, dessutom är det ett tag sedan jag såg ...
Vi börjar med Cirkeln! En svensk fantasy bok som blev film, har det någonsin hänt förut? Jag gillade den! Den var faktiskt över förväntan då jag hört en del rätt så ... inte direkt negativa, men svala, omdömen. Samtidigt var den lite av en besvikelse, för jag tycker helt enkelt alltid (typ) svensk ungdomsfilm är väldigt stel. Här var det också väldigt stelt. Men samtidigt så spelade alla flickorna sina roller väldigt bra! Jag kom inte ihåg mycket från boken, så små detaljer kan jag inte klaga på, men alltså - dör SPOILER Rebecka så tidigt?! Okej att det känns snabbare i en två timmars film än i en 500 sidors bok, men ändå. Hon var ju knappt med?! SLUT PÅ SPOILER Det blev jag lite besviken över, att alla paralellaberättelser blev så himla små, de fick inte den plats som de får i böckerna och som gör dem så bra. Det fanns liksom skymtar av allas liv med, och därför blev också "huvudberättelsen" hemskt liten på något vis.
 
Musiken tyckte jag var lite överdramatisk på vissa ställen och specialeffekterna inte direkt fantastiska, om inte helt kassa. En grej som jag blev rätt så förvånad över är hur hima SKRÄMMANDE det blev!? Det var det här med korridoren Minoo ser och sådant som gjorde att stämningen kändes väldigt hotfull, vilket jag faktiskt gillade. Miljön känns trovärdig och alla skådespelare passade verkligen i sina roller. Jag gillar ju storyn, så även om jag kanske låter rätt så negativ nu så gillade jag den i grund och botten rätt så mycket och kommer kanske se igen.
Den andra filmatiseringen jag sett hade premiär i september förra året, och uppföljaren har USA-premiär 18 september i år. Tvärtemot bokversionen av Cirkeln så hör inte I dödens labyrint som den svenska titeln är till mina favoriter. Jag tyckte den var spännande och lättläst, men rätt så platt. Filmen är spännande och går snabbt fram, men väldigt rörig. Om man inte läst böckerna är det mycket man missar och därför blir filmen nästan ännu plattare än boken, eftersom nästan ingenting får en konkret förklaring. Saker som har stor betydelse i boken inser man knappt grejen med i filmen, vilket ju inte är så lyckat. Jag förstår ju att det inte går att förklara allting i en bra film, men jag hade hellre sett att vissa saker fick en ordentlig förklaring och betydelse än att allt slängdes ihop till en röra där man inte förstår nånting.
 
Hur de slutligen SPOILER (tyyyp) slipper ut från labyrinten var ju också helt annorlunda, och jag gillar bokens sätt myyyycket mer. SLUT PÅ SPOILER Skådespelarna gjorde alla ett bra jobb, tycker jag men O'Brien kunde jag aldrig riktigt uppskatta eftersom jag stör mig på hans karaktär så mycket - Thomas är såååå irriterande, faktiskt mer i filmen än i boken. Newt var förresten mera med i filmen än i boken, var han inte? Det gillade jag, Newt är absolut min favoritkaraktär! (Liiite pga så söt ...)
 
Miljön tyckte jag var snyggt gjord, färgerna var i fin harmoni och husen var hyddliknande grejer, vilket jag inte hade väntat mig även om det kanske är så i boken ..? Klagarna (för de heter väll så, monstren?) såg inte aaaaalls ut som jag tänkt mig dem, jag hade tänkte dem mer klumiga och liksom slemmiga och mycket äckligare än de var. (Nog för att de var tillräckligt äckliga nu ...)
 Ehe ... det kan hända att jag håller med den här videon rätt så mycket^^, men samtidigt gillade jag ju filmen .... :S
 
Godkänt, men jag vet inte om det blev så mycket mer än det. (Men ja, jag ska definitivt se uppföljaren.) Kanske det ändå var Cirkeln jag gillade bättre?
Har någon av er sett? Vad tyckte ni?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar