söndag 17 maj 2015

I min brevlåda #36 Gott & blandat

 Det har ramlat in lite böcker igen! Och inte bara rec-ex för en gångs skull, utan jag har faktiskt köpt en bok själv! Vet inte när det hände senast. Hursom, fyra rec-ex och en köpt bok, mycket fantasy och lite sommarpirr. En läst, en påbörjad och tre oöppnade! Till saken, tack.
 
Dockskelettet är skriven av Holly Black (som också skrivit bl. a. Järnprovet (tillsammans med Cassandra Clare) och Spiderwick-serien.) och är typ middle grade fantasy/skräck? Vet ärligt talat inte mycket om den, men omslaget är snyggt.
 
Enklav (av Ann Aguirre) är första delen i en dystopisk zombie-trilogi. Den har jag hört mycket bra om, framförallt att den ska vara spännande, så ser fram emot läsningen!
 
Det är du inte jag är skriven av en finlandssvensk författare: Nora Strömman. Jag vet inte hur länge sedan det är sedan jag läste något finlanssvenskt!? (Okej, antagligen typ när jag läste Underfors.) Det är du inte jag är också mitt allra första finska rec-ex nånsin! Coolt ju. Den var mycket kort och lättläst så den är redan slut: recension kommer snaaart!
Minns ni när jag efterlysta fantasy? Nu får jag förhoppningsvis mitt ehm ... begär stillat. Iallafall något. Sista riket är ett mycket (MYCKET) efterlängtat rec-ex från snällaste Modernista och Ett folk utan land hittade jag på Akedemiska bokhandeln när jag än en gång var på äventyr i huvudstaden.
 
Måste bara prata lite om det här: fysiska bokhandlar. Så himla underbart!!? Okej, priserna är supermycket högre (alltså, mycket verkligen) men känslan är Så Himla Fantastisk!? Man får ju liksom känna på böckerna, se dem, känna på dem ... sa jag det redan? Men alltså allvarligt. Skulle kunna bo i en bokhandel. Och alltså hejhopp de hade ett mycket bra utbud! Jag blev superpaff när jag såg att de hade en massa nya, svenska böcker. Som Ett folk utan land då. Som jag inte kunde motstå. För att fantasy. För att nytt från the one and only Melina Marchetta åh. Och SÅ FIN DEN ÄÄÄÄR! Och mycket stor? Sen när då ger Gilla ut så höga böcker? Nåja, inte mig emot. Jag tror jag kommer gilla den - men kanske inte supermycket? För andra verkar inte vara stormförtjusta? Men ganska bra ändå? Vi får se, vi får se.
 
Sista riket har jag förresten redan påbörjat. Japp, den är supertjock och jag har en massa andra rec-ex som tekniskt sett borde gå före. Men den kändes så lockandeeehe. Så nu har jag läst prologen. Jag tror den kommer vara superepic. Och ja, mina förväntningar är orättvist höga men så är det ibland. Förresten har jag en bra anledning till att jag får plocka upp en 700+sidors bok: jag är 13 (!) böcker före i mitt Goodreads-mål. Feelin' good. Men hörni (på tal om ingenting eh) jag har helt glömt bort boktolvan! Jag har (tror jag) läst exakt noll av de tolv författare jag tänkte läsa. Men det tror jag får bli ett alldeles eget inlägg.
 
TUSEN tack till Modernista, Schildts & Söderströms och rabén&sjögren för de toppenfina rec-exen!
 
Något ni läst och rekommenderar? Något ni vill läsa? Tell mee.

3 kommentarer:

  1. Jag ska ti Hesa på fredagen o längtar SÅ mycket efter att besöka Akademiska bokhandeln och att få kolla igenom alla böcker de har där! Har inte varit där sedan förra hösten så risken är att jag kommer köpa en hel hög med böcker (om de har de böcker jag vill ha där) fast jag vet att jag inte borde.

    SvaraRadera
  2. Det är något speciellt med bokhandlar. Jag brukar vilja stanna för alltid i dem och i princip ta med mig alla böcker som finns! Vad kul att du gillar början på Sista riket, längtar efter att läsa den! Jag läste nyligen Enklav och tror och hoppas att du kommer gilla den lika mycket som jag! :)

    SvaraRadera