måndag 9 februari 2015

Systrars öde

OBS! Handlingsdelen *kursiverad* innehåller spoilers från tdigare delar - läs på egen risk!

Tre systrar. Tre häxor. En profetia om att en av dem är ett orakel och en annan ska bli en tredjes död.
Systrarna Cahill befinner sig under systrarskapets - som visat sig bestå av bara häxor - vingar. Bröderna straffar fler och fler oskyldiga flickor för häxeri och en feberepidemi hotar hela Nya Englands befolkning. Bland systrarskapets häxor finns många läkekunniga som skulle kunna hjälpa de sjuka - men de kan inte riskera att avslöja sig, och kanske därmed hela systrarskapet.
Som om inte det vore tillräckligt så har dessutom Maura, Cates egen syster, som hon tidigare hade kunnat ge sitt liv för, raderat Finns, Cates stora kärleks, minnen. Hela hans och Cates kärlekshistoria är raderad från hans huvud och Cate är förkrossad. Finns det någon chans att deras kärlek, och Nya England, ska kunna räddas?
I periferin finns också det ständiga hotet i profetian om att en av systrarna ska komma att döda en annan - vilket inte känns helt omöjligt mer.
 
Den avslutande delen om Systrarna Cahill är lika full av magi, kärlek och rivalitet som de tidigare två. Det känns hemvant och trevligt att återvända till 1800-talets England i Spotswoods tolkning. Systrars öde är ett riktigt värdigt slut till en mysig serie. Men jag kan inte säga att jag är riktigt överväldigad.
 
Det här är helt enkelt rätt så stillsam fantasy, på många plan. Det hettar aldrig riktigt till mellan någon av karaktererna - varken av ilska eller passion - samtidigt som ingredienserna till det faktiskt finns där. Det känns liksom som om berättelsen inte riktigt lever fullt ut, och riktigt spännande, rörande och actionpackat blir det först på slutet.

Som personer gillar jag egentligen aldrig riktigt någon annan än Tess och Rilla - men jag känner med Cate, jag kan på vissa sätt förstå Maura för att Spotswood skildrar allting så trovärdigt och twistar till varenda relation på alla sätt som går. Som bokkaraktärer gillar jag dem. De har så många lager, så djupa och egna personligheter och jag känner sympati på vissa plan för dem alla.

Det är svårt att skriva en recension på den här boken utan att avslöja för mycket, känner jag. Men det är en mysig, men samtidigt riktigt mörk, gestaltning av 1800-talets England. Det är stundtals spännande och jag älskar twisterna och magin. Det är på många vis feministiskt också - vilket jag älskar!

Spotswood får många känslor att blossa upp inom mig - hat mot bröderna, förakt gentemot vissa häxors beslut och egoism, kärlek gentemot karaktärer och sorg över det som är förlorat för allting. Systrars öde krossar faktiskt mitt hjärta lite grann flera gånger - men inte så mycket att jag inte överlever.

Miljöbeskrivningarna gillar jag förresten riktigt mycket! jag ser allting väldigt tydligt framför mig och nu efteråt känns det nästan som om jag sett en film. All eld, det gamla England, klänningarna, klostrat och hospitalet. Författaren flikar in beskrivningarna här och där och de är bara roliga att läsa - de ger berättelsen mer liv och djup och jag vill kalla den här trilogin .. utsökt. För den är sådan - som något som passar finsmakare, men som aldrig blir särskilgt JÄTTEspeciellt ellet superspännande. Men jag är nöjd. Jag är ytterst nöjd med det här slutet som faktiskt känns som ett slut. Trilogin är avslutad, helt och hållet. Men vet ni vad - jag skulle gärna se dessa böcker bli film! Eller kanske en tv-serie? Det skulle vara mysigt!


Foto: Anne Chan
Jag njuter fullt ut av läsningen och är faktiskt lite ledsen över att trilogin nu är slut. Denna trilogi med helt fantastiska (!!!) omslag, häxor, bröder och England. Jag är absolut inte besviken, tvärtom nästan överraskad över hur bra slutet blev och beredd att gå ut i världen och tipsa alla om dessa fina böcker.

| Systrars öde (Systrarna Cahill #3) orig. Sisters' Fate | Jessica Spotswood 2014 övers. Jan Risheden 2015 | rabén&sjögren | 360 sidor | 13+ | Tack för det superfina rec-exet, rabén&sjögren! |

Farlig förmåga | Stjärnmärkt

Kaosutmaningen #2 Läs en bok vari det inte finns någin telefon - avklarad!
Janas & Hannahs läsutmaning #58 Läs en bok med en blomma på omslaget - avklarad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar