söndag 25 januari 2015

"Ny" John Green i vår/sommar

Jag brukar vara väldigt tidig med att veta vad som översätts till svenska - men nu råkade iallafall någon vara snabbare än jag, haha. Jag läste hos Carro på romeoandjuliet att Looking for Alaska, av John Green kommer ut i nyöversättning (I guess?) på svenska i juni i år. Woopwoop, tycker jag!
Berghs omslag 2007 - som väll också är originalomslag?
Häromdagen började jag faktiskt undra över om Var är Alaska?, som kom ut på Berghs förlag 2007 och nu är helt slutsåld, skulle ges ut på svenska igen nån gång här, eftersom John Green blivit så himla poppis i och med Förr eller senare exploderar jag. 
 
Hursomhelst, efter att jag läst det, kollade jag ju *of course* Adlibris, och såg då omslaget:
Det är samma "studio"/formgivare som designat omslaget till Förr eller senare exploderar jag som designat det här med. Gillar att de gör helt nya omslag! Den ska heta Efter Alaska och jag vet inte vad jag tycker om den titeln - men På sökning efter Alaska eller dylikt skulle nog heller inte vara sådär himla snärtigt tycker jag.
 
Upplägget ska väll vara lite speciellt - det är indelat i ett "efter" och ett "före" och jag antar att före kommer först. Så räknar man ner till nån omvälvande händelse läsaren vet ska komma men inte vet vad det är. Annars är väll storyn ganska "Greenig" - nördig pojke faller för ouppnåelig/ostabil flicka. Jag har nog inga skyhöga förhoppningar - efter FESEJ så har inget jag läst av honom varit särskilt omvälvande eller speciellt. Men jag känner att jag vet var jag har honom och är klart nyfiken.
 
Nu ska jag söka efter fler nyheter och sedan se på Gone Girl! Ha det fint!
 
Är ni peppade?
 
Bilder lånade från respektive förlags hemsidor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar