torsdag 4 september 2014

Bokbloggsmaraton #2 - vem är jag?

Nu är det dags för del två i Fridas bokbloggsmaraton! Den här gången ska vi inspektera våra bokhyllor och hitta de där böckerna vars karaktärer vi kan relatera mest till. Det finns ju nog en del sådana böcker, att kunna relatera till karaktärerna är ändå väldigt viktigt om en bok ska vara riktigt bra. 



Antagligen den mest självklara av böckerna på min lista. Jag antar att de flesta av oss bokbloggare på något vis kan känna igen oss i Hermiones läsintresse. Men det är även besserwissern och den lite osäkra men hemsk starka flicka hon är. Hermione är nog den karaktär jag känner att jag är allra mesr lik - och hon är även den som betyder mest för mig på listan.

Alicia heter den färgranna, impulsiva, väldigt egoscentriska fashionista till karaktär i Allt jag säger är sant. Även om jag på många sätt inte är som hon så finns det även drag jag känner igen mig i - modeibtresset, längtan efter något bättre, handlandet före tänkandet. Men lika självsäker som hon är jag inte på långa vägar.

Den första flickan skogen möter - Moa Eriksson Sandberg
När jag läste den här för två somrar sen kända jag igen mig i tolvåriga Hanna på så många sett. Hon var lika gammal som jag, spänningen inför sexan, mensen, killarna, tankarna. Jag älskade att läsa den just då och än idag känner jag igen mig i hennes tankar och hennes personlighet.

När jag läste den minns jag att jag kunde relatera så mycket så det blev lite skrämmande. Minns dock inte riktigt vilka drag jag och Macy delade, kanske skulle sitta bra med en omläsning eftersom den här faktiskt är min favorit av Dessen ...

Moni Nilssons böcker
Moni skriver om människor i samma ålder som jag, och jag känner igen mig något fruktansvärt! Malin (Klassresan) är lika ... fundersam som jag, hon längtar efter att passa in, bli en del av gruppen och sluta bara vara en iakttagare. Semlans och hennes tankar och funderingar känner jag igen mig i något fruktansvärt och jag älskar dem båda!

Det är lite samma sak som med Malin här - tankarna, en längtan efter att passa in, det där lite vemodiga.

Allie Finkles regler för tjejer - Meg Cabot
Jag har följt Allie ända sen början (och är så ledsen över att det inte verkar bli fler) och alltid gillat den roliga, färgglada, smarta person hon är. Hon har en underbar fantasi, hon accepterar olikheter och är allmänt cool. Och jag vill ju tro att jag är lite sådan jag med.

Så jag är en ... läsande, funderande, färgglad, rolig person. Ehm, kanske?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar