fredag 1 augusti 2014

Bokhösten 2014 - del 3

Nu är det tags för den tredje delen i min genomgång av spännande svenska titlar i höst! Denna gång är det fokus på Rabén&Sjögrens utgivning - och som alltid finns där mycket som lockar.


Vill ha dig så illa av Gunnar Ardelius
augusti
Har läst en bok av Ardelius innan, och den var kort, poetisk, full av känslor och bra. Så jag vill läsa denna hemskt hemskt mycket.
Handlar typ om fem gymnasieungdomar som alla har känt en sjätte; Channa. Nu är Channa borta och det finns en mörk hemlighet som borde ha pratats om men som de inte pratade om - och nu är det försent.
Om man säger handlingen på det viset är jag inte intresserad, men språket, känslorna, jag tror det är bra.

Villig av Christina Wahldén
augusti
Christina Wahldén har skrivit många böcker men jag har inte läst någon av dem. Är egentligen heller inte så intresserad - men nyfiken.
Jag tror den handlar mestadels om typ våldtäkt och liknande och det är ju ett så himla viktigt ämne - men man önskar att det inte var det. Hon säger själv att den är som Kort kjol 2, den av hennes böcker som än idag  - 16 år efter att den gavs ut för första gången - är den som säljer bäst. Det här är liksom den uppdaterade versionen typ, antar jag.
 
Röd som blod av Salla Simukka
september
Finsk författare! Det är en thriller, så inte direkt inom den genre jag brukar läsa. Men samtidigt kan det vara bra - och jag tror att det är nånsorts retelling på Snövit eftersom huvudpersonens namn - Lumikki - betyder Snövit på finska. Och om det är så är jag liksom mer intresserad. Har dock inte bestämt mig om jag ska läsa den på finska och vara före alla eller vänta på den svenska för att det går mycket enklare att läsa då ... ;D

Onanisterna av Patrik Lundberg
september
jag har varit nyfiken på Lundberg sen han förra året gav ut den omtalade Gul utanpå. Handlingen lockar mig också så jag kommer definitivt försöka läsa denna.
 
Det oändliga havet av Rick Yancey
oktober
Wiiiiii! Är så glad över att den kommer på svenska rätt snart efter att den kommit på engelska. Jag läst alldeles nyligen ut Den femte vågen (recension kommer) och oj vad jag älskade! Blev riktigt riktigt imponerad och längtar himla mycket efter den här.

Någon av ovannämnda som ni är intresserade av? Nån författare ni läst av dem som är bra/dålig?
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar