onsdag 2 april 2014

Månadsrapport - mars

Ojdå ... usch vad tiden går fort! redan april! Eller helt ärligt ... är jag väldigt glad över det då jag längtar så jag dör efter sommaren!

~
Malin + Ramus = sant - Moni Nilsson (Malin&Rasmus #2)
Legend - Marie Lu (Legend #1)
Lite ihop - Johanna Lindbäck (Majken #1)
Falla sönder - Tahereh Mafi (Juliette-trilogin #1.5)
Färglös - Chris Wooding
Stad av aska - Cassandra Clare (TMI #2)
~
Antal lästa böcker: 7 st
Antal lästa sidor: 1475 st
Omläsningar: 0 st
Antal manliga författare: en
Antal kvinnliga författare: 6 st
Kvar i olästhögen: 37 st (förra gången var det 39 ( - 5 + 3)  
Övernaturliga inslag: 3 st
Inga övernaturliga inslag: 4 st
Påbörjade serier: två, fick veta att Lite ihop också blir en serie...vet inte vad jag tycker om det.
Fortsättningar på serier (varken första eller sista delen): två
Avslutade serier: en
Antal recenserade böcker: 5 st
Fådda/köpta böcker denna månad: 3 st
Lästa recensionsex: 5 st
Lästa bibliotekslån: ett (Lite ihop har jag som rec-ex men som e-bok så läste från bibban. Räknade dock som rec-ex^^)
Noveller/seriealbum: 2 st
Böcker som påbörjades i februari men inte lästes ut: Helt lagt undan Lögnen på femte våningen för nu. Kommer plocka upp den när jag har färre böcker som jag verkligen vill läsa... Rekviem började jag dock med och närmar mig slutet. SÅ bra!
Månadens finaste: 

17260564

Egentligen inte jätteförtjust i nåt av omslagen ...
Bästa bok: Enda som fick fem stjärnor var Malin + Rasmus = sant som jag verkligen älskade. Så den!
Största överraskning: Absolut Lite ihop som jag faktiskt gillade trots att jag inte varit så förtjust i Lindbäcks tidigare!
Sämsta bok: Hjärtat fortsätter att slå som jag faktiskt inte gillade. Läs denna recension som ärligt talat är mer vad jag tyckte än min egen, men läs gärna min också! För där är vad jag gillade.
Största besvikelse: Ovanstående. Jag ville ju verkligen gilla den. Men blev även besviken på Stad av aska, tycker inte alls att den var lika bra som första. Eller sen har jag blivit mer kritisk. 
Spännande saker som hänt i mars: Jag gillar Florence + the Machine. Upptäckte jag. SANDRA BEIJERS DEBUT DET HANDLAR OM DIG KOM UT OCH JAG HAR INTE ÄNNU HELLER FÅTT DEN. Caps lock var nödvändigt.
Jag har börjat gilla e-böcker. Rätt perfekt i bussen till skolan då man inte alltid orkar släpa med sig en tjock bok. Nu kan jag istället bara läsa på telefonen!
Vi ska ha muntliga presentationer om barn- och ungdomsförfattare och jag valde *pampadadampampaaa* MONI NILSSON! Som ni vet älskar jag hennes böcker. Jag älskar ju också Harry Potter och allt vad det innebär men jag kände att Moni känner inte lika många till. Så jag valde henne. och nu tänkte jag läsa några av hennes böcker för yngre innan presentationen. Det är bara så dumt att man bara har typ 5-8 min tid...
Längtar till sommaren helt sjuuuukt mycket! Världens sämsta april-skämt: att det börjar snöa dagen efter att det typ nästan varit t-shirt-väder. Jag blev väldigt arg när det hände ... (Ja alltså, för det var ju inget skämt.)
Sett första säsongen av Gossip Girl och lekt med kolpennor.


Kommentar: Typ rätt okej enligt mig. Många är kortisar som gått på cirka en dag att läsa medan Stad av aska gick rätt trögt. Inte lagt alls mycket tid på läsning utan mest sett på Gossip Girl och fangirla över det. Nu sett första säsongen och kind of in love. Sidantalet är dock över förväntan!
 Hur det gick med planeringen: Jag ska försöka läsa iallafall 7 böcker varav de flesta ska vara rec-ex. Känns inte helt omöjligt.
Oj herregud! Grattis till mig! Jag läste vad jag planerat utan att ens tänka på det! Hade glömt att jag alls hade en planering... Sju stycken även om två är noveller. Och fem av dem är rec-ex! (alltså, de flesta!)
Planer inför mars: Om jag får Det handlar om dig är det högst möjligt att jag inte kommer läsa annat på hela månaden. Men alltså, skippa att köpa och läsa allt jag hinner? (Och hålla sidantalet över 1000!)

4 kommentarer:

  1. Jisses, ska "lite ihop" bli en serie? Vet du vad den 2:e boken kommer heta? :D
    Har du någon länk där du fick veta det, eller säg vart du fick reda på det! Har letat på både bokhora.se och Johanna Lindbäcks officiella sida, men har inte hittat någon! :/

    /Hannah :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Läste det på Johannas egen blogg, typ johnnalindbäck.wordpress.com eller nåt och under taggen "Lite ihop" så fanns det några inlägg där hon berättade om skrivandet av "Lite ihop 2", vad jag vet har den ingen titel än, men hoppas du hittar! :)

      Radera
  2. http://johannalindback.wordpress.com/2014/03/15/annu-mer-om-littfest-och-umea-och/
    Asså shit!! Johanna Lindbäck har "taggat din recenesion av lite ihop"!
    Du har säkert redan sett det, men jisses! :D

    SvaraRadera
  3. Haha, ja "Bokpandan" informerade mig om det för ett tag sen, hade ingen aning innan! Men jepp, är jätte"stolt" och glad över det! ;D

    SvaraRadera