lördag 13 juli 2013

Lite nytt på bokfronten

Hej! För att bloggen ska bli lite uppdaterad utan att jag måste anstränga mig så tänkte jag fixa detta tidsintällda inlägg om saker som hänt i bokvärlden som intresserar mig.

Det värsta med min syster
 
Det värsta med min syster
är en ny bok av Jacqueline Wilson som kom ut i juni på Alfabeta. Jag skulle gärna läsa den, har läst fyra böcker av henne tidigare (Kyssen, Little darlings, Tvillingsjälar och Midnatt) och gillade alla utom en (Midnatt). Men då den här verkar mer lik den jag inte gillade än dem jag gillar så är jag inte hundra på om jag vill läsa den. Men omslaget är snyggt!
 
Handling: I Det värsta med min syster beskriver Jacqueline Wilson syskonkärlek och syskonrivalitet med humor, fart och värme.

Marty och hennes storasyster Melissa är så olika man kan vara. När den ena inkräktar på den andras territorium bryter kriget ut. Plötsligt behöver deras mamma ett arbetsrum och för första gången måste systrarna dela rum. Hur ska det gå?
 
Thrillerliv
 
thrillerliv
ges ut av X publishing i september. Jag tycker att typ alla X publishings böcker är sjukt snygga och denna är inget undantag! Men då den verkar vara mer för vuxna än för mig vill jag kanske nog inte läsa den. Men jag ska inte säga säkert än, om nån svensk bokblogg som brukar läsa ungdomsböcker skriver varmt om den kan den nog hamna på min önskelista!
 
Handling: Det finns mycket att säga och lite tid, eftersom Anna Viktorialia om bara några dagar kommer att föras i ilfart till sjukhuset. Hon ska snart dö i svininfluensan, men det vet hon inte än. Fortfarande drömmer hon om Amerika, landet där tumbleweeds susar fram över vidsträckta fält. Fortfarande beundrar hon sin perfekta amorbåge och de fasta silikonbrösten; varenda skyltfönster och blick blir en spegel på väg mot det oundvikliga slutet. Fortfarande festar hon med destruktiva vännen Sofia och undviker telefonsamtal från mamma Britta, som passerade gränsen till fördärvet för länge sedan. Signalerna ekar i den ärvda sekelskifteslägenheten.

På andra sidan Atlanten, i en mellanstor amerikansk stad, fantiserar Louella om Europa. Cowboyen kommer och går, ömsom med hot och ömsom med tystnad. Louella en av tusentals andra Louellor vet inte hur hon ska lyckas leva i en värld utan sagor och svalor, så hon fyller glaset med vodka och smeker förstrött den växande magen.

Thrillerliv är en undergångsroman, en livsberättelse, en dödsdans med satiriska stråk. Den mullrande tiden fram till Anna Viktorialias ofrånkomliga frånfälle kantas av betraktelser av vardagen och människorna. Och av döden.
 
Vi måste sluta ses på det här sättet
 
Vi måste sluta ses på det här sättet
är en bok skriven av två svenska ungdomsförfattare. Lisa Bjärbos böcker gillar jag starkt, Johanna Lindbäck har jag läst några av men gillat sådär. Den här är jag väldigt nyfiken på! Har redan tidigare skrivit om den när jag fick veta att de skriver den, typ i januari, men nu har den fått omslag och därför skriver jag om den igen. Omslaget gillar jag sådär. Färgerna och texten är snygga, men bilden gillar jag inte så mycket.
 
Handlingen: Hanna går i tredje ring och drömmer om att flytta till Paris. Jens är tjugofyra och försöker vänja sig vid ett nytt liv. När de ses vid en fullsmockad bardisk blir de nästan osams. När de ses på tunnelbanan hem skrattar de, och när det är dags att skiljas kan Hanna tänka sig att ta en omväg. Hem till Jens. Nästa gång de ses är genom Jens nya jobb, på Hannas skola.

"Vi måste sluta ses på det här sättet" är en ung-vuxen-roman som blandar både humor och romantik. Lisa Bjärbo och Johanna Lindbäck berättar en kärlekshistoria från två håll, perspektivet växlar mellan de båda huvudpersonerna, skildrade av en författare vardera.
 
Kommer ut i september på Gilla böcker.
 
Ljus ljus ljus
 
Ljus ljus ljus
är översatt från finska, och det är enligt mig ganska ovandligt att finska böcker översätts till svenska! Men iallafall, måste läsa den här. Bara måste.
 
Underbaraste handlingen ever: På finländska landsbygden bor Maria, 14 ­­år. Det är sommaren 1986 och ­Tjernobyl har just inträffat. Och Maria har blivit ­passionerat kär. Tillsammans med Mimi känns allt ljust, ljust, ljust. Men Mimi bär också på ett stort mörker. Det olyckligaste slutet är inte det där alla dör. Det olyck­ligaste slutet är när bara en blir kvar.
 
Den finska handlingen lyder så här: Mistä muusta voi kirjoittaa kuin kuolemasta tai rakkaudesta? Kirjan kertoja on 14-vuotias Mariia Ovaskainen, joka vihaa kirjoittamista. Silti hänen on kerrottava meille tarina vuodelta 1986, jolloin räjähti sekä Tshernobyl että Mariian tajunta.
 
Och det betyder ungefär det här: vad kan man annat skriva om än om döden eller kärleken? Bokens berättare är Mariia Ovaskainen, som är 14 år och hatar att skriva. Ändå måste hon berätta för oss denna berättelse från år 1986, då både Tshernobyl och Mariias medvetande exploderade.
 
Kommer ut i oktober på Gilla böcker.
 
Två andra böcker som kommer ut på Gilla och jag vill läsa:
 

Jag är så jävla easy going kommer ut i september och Kodnamn Verity i oktober.
 
Varjojen kaupungit: Luukaupunki (2013) Poster
 
City of Bones (filmen)
kommer på bio den 30 augusti. Kanske en lite äldre nyhet men den har inte uppmärksammats på min blogg än. Tror jag. Okej, kanske i förbifarten lite, men nej. Jag har boken hemma och den måste då bli läst innan jag ser filmen.
Själv vågar jag inte titta på trailern för att inte bli spoilad, men här är den:
 
 
Boken gavs ut av Bonnier Carlsen i juni och andra delen (Stad av aska) kommer ut i oktober.
 
Stad av skuggorStad av aska
 
 
KoMo
KoMo
kommer ut på Styxx fantasy i oktober, och då det är ett förlag som inte ger ut böcker så ofta tycker jag att den ska uppmärksammas! Men det är lite som med thrillerliv, gillar omslaget men är inte så sugen på innehållet.
Handling: Efter fyra år vaknar Kattarina Krasznapolski upp ur en läkemedelsframkallad fantasi där hon trott sig vara läkare på en psykiatrisk klinik i Zürich. I själva verket har hon varit en av patienterna. En djupt deprimerad kvinna som inte sett någon annan utväg än att underkasta sig en extremt tung behandling för att slippa ifrån sitt liv. Frågan är varför?

Bit för bit plockar Kattarina samman sin historia, själ och identitet. Till sin hjälp har hon en skimrande insekt som är både hennes livstecknare och skrivmaskin, KoMo.

Pontus Joakim Olofssons debutroman utspelar sig i en nära framtid där vi ställs inför frågor kring hur vi utvecklar vårt samhälle, hur vi använder psykofarmaka, vad som är viktigt för oss som människor, för samhället och vårt samspel.
 
Okej, ganska sugen blir jag nog. :)
 
Den femte vågen
 
Den femte vågen
vill jag jäääääättegärna läsa! Jag tror det är nån form av dystopi (inte alls säker, orkar inte läsa handlingen nu) och den ges ut typ genast efter att den har givits ut i USA!
 
Handling:
Om vi skulle få besök av utomjordingar tror jag att det skulle sluta ungefär som när Christofer Columbus klev iland i Amerika - det vill säga inte så bra för ursprungsbefolkningen. Stephen Hawking

Efter första vågen finns bara mörker. Efter andra vågen är det bara de som har tur som överlever. Efter tredje vågen är det bara de som har otur som överlever. Efter fjärde vågen finns bara en regel: lita inte på någon.

Nu är det gryning efter den femte vågen och Cassie flyr från De andra. De som ser ut som vanliga människor men som dödar alla de ser. De andra, som har splittrat jordens få överlevande. Cassies föräldrar är döda och hennes lillebror tillfångatagen. Nu flyr hon för livet, hon flyr från De andra. Cassie har valt att inte lita på någon. Hon vet att ensam är stark inte bara är ett slitet uttryck, utan det kanske enda sättet att hålla sig vid liv.

Oavsett om du tror att det finns liv därute eller ej, kommer du inte kunna lägga den här bladvändaren ifrån dig. Den femte vågen har på kort tid tagit USA med storm. Högt tempo och oavbruten spänning för alla som gillar Homeland, Hungerspelen och Cirkeln.
 
den gemförs med Cirkeln. Okej, det avgör saken, jag måste läsa den. Bara för att vara säker på att Cirkeln är bättre.
 
Kommer ut den 1 augusti.
 
Rekviem
Rekviem
Läste rätt nyligen Pandemonium och jag måste ha fortsättningen NU. GENAST. Herreguuuud vilken hemsk cliffhanger! Blev helt hysterisk när den var slut. Vad är det för sett??
Och nyheten med den här är att jag kollade upp omslaget idag. Älskar.
 
Handling: (Spoilervarning, I guess?) Kärlek är en sjukdom. Kärlek är ett brott. Regeringen kontrollerar allt.

Skulle du ge upp eller kämpa emot?

I ett framtida Amerika genomgår alla över arton år en behandling i syftet att ta bort känslor som är en fara för samhällsordningen. Kärlek är det värsta som kan hända. De som motsätter sig behandlingen blir inspärrade på mentalinstitutioner eller bestraffas med döden. De som lyckas fly tvingas leva som utstötta i Vildmarken. När Lena blev förälskad i Alex tvingades hon lämna sitt gamla liv bakom sig. I Vildmarken stötte hon på motståndsrörelsen och anslöt sig till deras kamp mot den förtryckande regimen...

Efter den urartade konfrontationen i New York har Lena och hennes vänner ur motståndsrörelsen åter flytt till Vildmarken. Men uppror har blossat upp över hela landet och det går inte längre att gömma sig. Regeringsstyrkor försöker förgöra motståndsrörelsen en gång för alla och Lena befinner sig helt plötsligt i händelsernas centrum.

Samtidigt lever Lenas barndomsvän Hana ett skyddat liv bakom murarna i Portland. Hana har genomgått behandlingen mot Deliria och är gift med borgmästarens son. Lena och Hana var en gång bästa vänner, men lever nu i helt olika världar. Tills en dag då deras vägar korsas? 
 
Jippiiiiieee!! Man får läsa om Hana!
 
Kommer ut i september.
 
Anvisningar för drakuppfödare
 
Anvisningar för drakuppfödare
hittade jag när vi var på turistbesök i Ekenäs typ i förra veckan. Den är en bilderbok, en barnbok. Men vilka bilder! Jag kunde ju bläddra i den för det var en fysisk bokaffär, och jag blev helt förälskad i bilderna!
Den har kommit ut redan i januari 2011 på turbine förlaget, men stor skillnad. Jag upptäckte den nu.
 
Manne gräver ett hål
 
Manne gräver ett hål
valde min lillebror på bibban för nån vecka sen, senare läste jag den för honom. Ville bara säga att jag älskar bilderna. Och historien!
 
Kom ut 2012 på B.Wahlströms.
 
Vill ni läsa nån av dem?
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar