söndag 9 juni 2013

Book rescue tag!

Jippiiiiieee!!! Har blivit taggad av underbara Alba på boklyckan att göra Book rescue tag, tacktacktack så mycket! Rebecka från MinaThoughts har skapat taggen, och det är tydligen motstatsen till Book sacrifice tag där man då ska offra böcker. Men här är det frågan om att rädda dem! Och, bara så att ni är förvarnade, så kommer mina svar antagligen vara rätt lika Albas...

1. En lånad bok.
Du står i biblioteket och omges av alla böcker du någonsin lånat och läst. Helst plötsligt hörs biblotekariens skrik, och hon/han skriker ut i biblioteket att en vulkan i närheten har börjat spruta lava, och att den lavan tar sig fram onaturligt snabbt för att vara lava. Din enda chans att överleva är att springa till närmaste höga berg. Du får en stark känsla av att behöva rädda en av böckerna i biblioteket, men berget ligger ett par kilometer och du orkar bara springa den streckan med en bok. Vilken bok som du någon gång lånat på biblioteket bestämmer du dig för att rädda?
Ååå, INGEN ANING! Har lånat så många bra böcker på bibban, men just nu kommer jag faktiskt inte ihåg vilka alla. Men det får bli en bok som är alldeles fantastisk, som jag lånat på bibban och önskar att jag ägde själv. Sista delen i världens bästa serie. Vilken månne?

Harry Potter och dödsrelikerna
 
Harry Potter och dödsrelikerna. Världens bästa bok.
 
 2. En tegelsten.
Du är på en månadslång kryssning och har tagit med dig en hel väska med alla dina tegelstens-böcker så att du ska ha något och läsa under hela månaden. Mitt ute på havet hörs en smäll, det är en av motorerna som har exploderat, och skeppet sjunker nu i en hissnande fart. Du sitter och läser en av tegelstenarna uppe på däck, du hinner inte springa till hytten för att hämta de andra böckerna, utan måste direkt ner i en av livbåtarna. Vilken tegelsten skulle du helst ha läst vid det tillfället i vetskapen om att det är den enda boken du kan rädda?
Hmm... här svarar jag då som Alba: Hungerspelen-trilogin! Hela serien i en, jättebra! Eller Eld. Eller en Harry Potter-bok...
Eld

3. En bok på översta hyllan.
Det har börjat en brand i ditt hus/lägenhet som har spridit sig till din bokhylla, varav hela din hylla står i brand förutom översta hyllplanet. Vilken bok räddar du undan lågorna som står på översta hyllan i din bokhylla?


Jag har faktiskt inte böcker på översta hyllplanet i min bokhylla, haha. men på näst översta. Rätt många av böckerna där har jag inte läst, och jag har inte en enda av min absoluta favoritböcker där. För de har jag på ett och samma ställe. Om Harry Potter och de vises sten skulle vara där skulle jag välja den, geeenast. Jag har faktiskt skrivit en uppsats i skolan om vad jag skulle rädda om mitt hus stod i brand, då var en av de viktigaste sakerna Harry Potter och de vises sten, då den betyder så otroligt mycket för mig. Om jag inte fått den när jag fyllde tio hade jag kanske aldrig stigit in i Harry Potters värld! Men då blir det nog Himlen börjar här. Eller Hungerspelen-trilogin... Eller Ge mig arsenik. Jag har faktiskt ingen aning...


4. En bok på TBR-listan.
Tänk dig följande; Du har precis varit i bokhandeln och köpt alla de böcker du har på din TBR-lista. Eftersom det var så många böcker tog du med dig en kärra att förflytta böckerna i, och behövde därför inte någon påse. Helt plötsligt öppnas himmeln och regnet öser ner. Du kan rädda en av böckerna du precis köpt genom att stoppa den innanför jackan/koftan, men det är också allt som får plats. Vilken bok (som du ej har läst) väljer du att rädda?


Ööööm, det vet jag faktiskt inte. Om det där skulle hända mig skulle jag faktiskt slänga rocken över allt och springa så fort jag kan in i bokhandeln igen. Men jag tror det då blir Antiloper av Ester Roxberg, för den skulle jag väldigt gärna vilja läsa. Men sen så skulle jag hemskt gärna bara vilja ÄGA Miss Peregrines hem för besynnerliga barn, då jag tycker att omslaget och hur den ser ut innúti är så vackert.
Miss Peregrines hem för besynnerliga barn


















5. En serie. Ett event för bokälskande äger rum ute på landet och du njuter av att vara där. Det har samlats ihop som vad som känns som en miljon böcker, och du hittar alla serier nu någonsin läst i var sin hög vart du än ser. En skördetröska som skördade en åker precis intill är utom all kontroll och kör i högsta hastigheten mot högarna med serier. Vilken serie räddar du undan att strimlas sönder av maskinen?

Och här svarar jag helt lika som Alba, då hon hade ett så magnifikt svar: Är det inte uppenbart vilken serie jag väljer? HARRY POTTER!!!!! <3 Den bästa serie som någonsin skrivits! Jag älskar allt med den, och om det nu är någon som har missat denna magnifika serie så råder jag er, LÄS!

6. Ett vackert omslag.
Ännu en gång befinner du dig i en bokhandel, den här gången står du mellan hyllorna och kollar in de böcker med finaste omslagen, när en av bokhandelns fönster exploderar i glasskärvor och ett hårigt monster hoppar in. Monstret verkar avsky synen av de vackra omslagen och du bestämmer dig för att ta med dig det vackraste omslaget som beskydd mot alla monster och bevara det för alltid. Vilken bok har ett så vackert omslag att du tror att det skulle kunna skydda dig mot de monster som numera dominerar världen? (Kan vara en bok du läst eller en bok du inte läst)
Kan ju hända att monstret inte tycker illa om det här då det möjligtvis kommer från skogen. Men vaddå då? Det här omslaget tänker jag alltid på om det snackas snygga omslag, så det får bli det. Underbart!

7. Sista boken i ditt liv.
Du vaknar på morgonen, och de säger på nyheterna att solen har börjat brinna mindre och mindre på bara några timmar och att den inte kommer skina alls efter nästa natt. Solen kommer alltså efter sin nedgång i kväll aldrig mer gå upp,och saknandet av sol kommer göra planeten obeboelig. Vilken bok läser du i vetskapen om att det kommer bli den sista boken du någonsin läser?

Jag tänkte att jag inte skulle läsa Harry Potter då. Eller det skulle jag antagligen iallafall, men nu väljer jag en annan bok, för den får döden att verka lite mindre farlig på nåt vis.

8. En bok att läsa om och om igen.
En ond trollkarl hittar din bokblogg och blir avundsjuk för att du skriver och läser så bra men inte han. Han bestämmer sig för att låsa in dig i ett helt år som straff - och för att reta dig extra låter han dig bara ha en enda bok som sällskap. Vilken bok skulle du kunna tänka dig att läsa om och om igen i ett helt år?
 
 
Förr eller senare exploderar jag eller nån Harry Potter bok, femman kanske i så fall. Eller Himlen börjar här, då den är så underbar! 
Fast när jag tänker så tror jag att den första Sagan om ringen-boken skulle vara perfekt. För den skulle det antagligen ta ett år iallafall att läsa! :) Finns det månne en bok med alla böckerna i en? Isåfall skulle jag ju kunna ta den!
 
Sen får man lägga till en fråga själv, men jag vet inte alls vilken, så det skippar jag.
 
Och det där med att tagga andra då. Jag vet ju själv att det är jätteroligt att bli taggad av andra personligen, men sen så kan det ju kännas sorligt om man inte blir taggad. Och jag vet inte alls vem alla som har gjort den! Så, jag tänkte att jag taggar alla som ser det här (vilket betyder att om du läser det här och har en blogg, så är du taggad, och då MÅSTE du göra den :-), känn er taggade!
Och ni kan gärna länka era svar i en kommentar om ni gör taggen, skulle vara jätteroligt att läsa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar