lördag 2 mars 2013

Filmrecension: Beautiful creatures

Jag vara alltså igår och såg Beautiful creatures på Bio. Och här kommer då en recension på den.

Jag tänkte att det inte behövs någon riktig handling man kan ju kolla trailern, eller hur?:)


Kan innehålla småspoilers för dem som inte läst boken/sätt filmen.

Men nu ska jag iallafall skriva vad jag tyckte om filmen: Vet inte riktigt hur jag ska börja det här med annat än att den verkligen var en besvikelse. Alltså verkligen. Men det här är ju bara vad jag tycker. Det är inte nåt som är sant eller så..

Det blev just aldrig riktigt spännande, de blev liksom kära så där alldeles plötsligt och pussades efter den första kyssen typ hela tiden, Ethan verkade mycket mer paff i huvudet än han gör i boken, han smailade hela tiden och var helt enkelt allmänt underlig. Den var då ingen succé enligt mig.

Och något som både jag och Olivia (som läser den samtidigt) störde oss himla mycket på var att de ändrat på så mycket. På såna där saker som inte borde vara så svåra att göra lika i filmen. Allt var i annan ordning än i boken, och det blev rätt rörigt.

Det hände inte så mycket, och man fick inte riktigt grepp om handlingen. Jag fattar faktiskt inte hur dom kan ha fått det till en två timmars film, så lite som det hände!

När jag såg den hade jag typ bara läst 100 sidor, så det var ju lite synd nog att jag nu fick veta allt. Men samtidigt så kunde jag bara störa mig på början av filmen då, som jag dock störde mig enormt mycket på.

Jag gillade inte riktigt honom som spelade Ethan, som sagt, men det kanske bara var regissören som sagt åt honom att vara lite paff? Vad vet jag. Lena spelades inte heller så speciellt bra, vet inte varför, men hon var ändå bättre än Ethan, enligt mig.


 
Hela filmen blev också lite överdriven, som Ravenwoods inredning, den var inte bara lite övertydlig.
Sen det där om att Ethan känner en doft av rosmarin och citroner när han kommer nära Lena, det fanns ju inte alls med i filmen. Och växte det ens citroner i Greenbrier..? I filmen alltså. Annars såg Ravenwood Major rätt bra ut, det var så där övervuxet och grönt som åtminståne jag tänkt det.
Och i filmen är ju Ethan helt cool med att Lena är en besvärjare, men i boken så blir han faktiskt lite ängslig av de först. Sen så hatar Emily och Ethan ju varandra i boken, men i filmen var ju Emily rätt snäll, och hon trodde att Ethan var kär i henne. Vad var det bra för liksom?!



Utav skådisinsatserna tycker jag nog att  Mrs. Lincoln, som spelades av Emma Thompson, var bäst, men han som spelade Macon var också bra! Och jag kanske är lite orättvis, men jag var rätt nöjd med typ alla andra skådisar utom Ethan och Lena. Känns liksom lite typiskt att just huvudkaraktärerna var sämst...

 
Men Amma såg ändå inte direkt ut riktigt som jag tänkt henne, hade liksom mera tänkt henne som en rynkig gammal gumma med grått hår i en fläta på ryggen. Klädd i långa kjolar och sjalar och grejer. Ni vet? Men film-Amma var inte så dålig hon heller, jag hade bara inte tänkt henne så.


Har inte kommit så långt i boken så att jag vet hurdan Ridley är , men i filmen var hon en intressant karaktär, bra spelad också. Eller, jag tror det. Egentligen har jag ingen aning om hur någon är bra spelad i en film.. haha. Utom med Ethan och Lena då, med dem vet jag. Sökte lite på Emily Rossum (som spelar Ridley då) och fann att hon också är sångerska, och var med i Fantomen på operan. Det var därifrån jag kände igen henne! (jag tyckte alltså att jag kände igen henne nånstans ifrån.


Link har jag inte så mycket att säga om, han var väl bra, antar jag. Eller dålig. Äsch, man såg honom inte så mycket.

 
Rätt snygga dom här filmpostrarna förresten.
 

Jag vet att det blev lite rörigt, jag skrev bara eferhand vad jag kom på. Har tänkt göra en filmrecension till The perks of being a wallflower också. Men vi får se, det blir isåfall efter att jag sätt den en tredje gång.

Nån annan som sätt den? Inte? Vill se den? Kommentera också gärna vad ni tyckte om den här recensionen, borde det ha varit färre bilder? Blev det alldeles för rörigt?:)

Det borde också dyka upp en recension på Monstrets dotter och Himlen börjar här. Och en lite försenad månadsrapport. Men det blir sen när jag har lust.
För det är ett tag sen jag läste slut Monstrets dotter, så känner mig inte så sugen på att göra det nu.

1 kommentar:

  1. Sv: Det borde du verkligen :) Jag älskade den verkligen för det var en så fin och romantiskt historia :)
    De andra olästa.. jo, så är det väl för oss alla ;)

    SvaraRadera