lördag 5 januari 2013

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Min pappa är snäll och min mamma är utlänning
Av Emmy Abrahamson
Handling: (från Adlibris) Att överleva med en excentrisk polsk mamma är en konst. Fråga Alicja, som har skrivit ner drygt 240 regler för att klara det! Allt hon ville var att ha ett lugnt och skönt sommarlov. Så hur kommer det sig att hon nästan blir styckmördad, får döda grävlingar kastade på sig, tvingas äta möglig mat, skickas till en psykolog, förråder sin bästa vän och blir arresterad av polisen? Inte konstigt att killen som hon är hopplöst förälskad i tror att hon är helgalen. Och visst finns det nån som är helgalen. Men inte är det Alicja ...
Egentligen tycker jag inte den här beskrivningen är särskilt bra, men jag orkade inte skriva en egen, så...

Vad jag tyckte om boken: När jag skulle börja läsa boken, så var jag så här "Jess! Den här är säkert jättebra!". Men när jag sen faktiskt läste den, så kände jag mig besviken. I början. Men det var absolut bara i början! För sen, när jag läst ett kapitel eller så, såblev det bra. Först hade jag lite svårt att hänga med. Det blev så många namn, och beskrivningar kändes det som. Men sen blev den jätterolig! Den är rätt så överdriven känns det som. Jag kan liksom inte tänka mig att det kan finnas en mamma som Alicjas. Eller kanske, man vet ju aldrig. Men ändå känns allt realistiskt, av nån konstig anledning. Det är en rätt mysig och fin bok. Samtidigt som den är rolig och lite överdriven. Det är ingen bok som får en att tänka jättemycket. Jag tror inte det är en bok jag kommer minnas som "Den ändrade hela mitt liv!". Men jag kommer minnas den med värme. De där "acceptera" sakerna som kom alltid emmelan åt, förstod jag inte riktigt. Alicja gillar jag inte så mycket, som person. Hon vågar liksom inte stå för vad hon tycker. Hon bara "accepterar" allt. Men hon blir bättre på slutet. Och så förstår jag inte hur hennes kompis kan vara himla kär i den där pojken. De känner ju knappt varann! Men trots de dåliga personerna, så tycker jag det var en bra bok, värld att läsa. Och den kommer förmodligen omläsas, jag har den ju i bokhyllan!:)

1 kommentar:

  1. Hej Elvira!
    Vilken fin blogg du har! Jag ser att du läser Underfors. Det var en jättebra bok, tycker jag. Har du läst något mer av Maria?

    Jag har skrivit en ungdomsfantasy till min tolvåriga dotter. (Boken är inte publicerad.) Nu lägger jag upp boken bit för bit i en blogg. Du får gärna läsa – och kommentera.

    Jag hoppas att du får ett jättefint 2013!

    SvaraRadera