måndag 4 juni 2012

Min syster är i tusen bitar

Min syster är i tusen bitar
Annabel Pitcher
Den finaste, mest fantastiska bok jag läst på länge. Den var sorlig, hemsk, vacker och rolig. Jag förstår inte hur författaren har fått det så bra. Jag typ grät mig igenom boken på slutet. Jag hatade det, men samtidigt älskade jag det. Om du ska läsa en bok i sommar, då ska den boken vara den här. För alla borde läsa den.
Min beskrivning: Jamies syster dog för fem år sen. Hon gick i tusen bitar av en bomb. Men Jamie kan inte gråta. Han minns knappt henne. Jamies pappa hatar muslimer, eftersom det var de som hade arrangerat terror atacken där Jamies syster, Rose dog. Men när familjen flyttar från London, eftersom deras mamma lämnde dem, så träffar Jamie en flicka. En flicka som är muslim och har ögon som glittrar som dammar i solskenet.
En bok om att släppa det som inte finns mer, om kärlek, döden och familjeband. Du kommer älska den.
 
Bokens baksida: Min syster Rose bor på spiselkransen. I alla fall delar av henne. Tre av hennes fingrar, högra armbågen och ena knäskålen är begravda på en kyrkogård i London.
Rose är död. Alla tycker att Jamie borde sörja, men han minns ju knappt sin syster. Han bryr sig mer om sin katt Roger, sin spindelmannentröja och att bli lika bra på fotboll som Wayne Rooney. Och om Sunya förstås, som har ögon som dammar i solskenet.
 
"En av de där berättelserna som kommer stanna hos mig för alltid." Philip Ardagh, The Guardian
"Imponerande debut som lyckas vara både hjärtskärande, gripande, hysteriskt rolig och fullständigt omöjlig att lägga ifrån sig." The Bookseller
Och lova mig nu att ni läser den. Okej? För den var faktiskt nästan bättre än Harry Potter. Men man kan inte jämföra böcker, för de är bra på olika sätt. Om man nu ända ska jämföra, så tycker jag att man ska lägga dem i olika teman. Harry Potter typ i Härlig berättelse och den här i Fantastisk berättelse. Eller sorlig. Men Harry Potter kanske i Härlig fantasi berättelse. Men det är inte min sak att jämföra. Det får bokklubbarna sköta om. Jag skriver om böcker. Om bra böcker, utan att jämföra.
 
♥Elvira♥

1 kommentar:

  1. Ok ska SEN läsa den. Efter att jag läst klart den bok jag nu läser. :)

    SvaraRadera