söndag 8 januari 2023

Böckerna 2022

Ojdå. En miljon år sedan jag loggat in här, känns det som. Men det är säkert - jamen, sen jag skrev det senaste inlägget här då, och det är ju knappt ett år sedan, egentligen. Men så så så mycket har hänt HERREGUD.

Aja. Nuförtiden fungerar ju det här tydligen mest som min plats för årliga litteratursammanfattningar, eller sammanfattningar i allmänhet. Mest för mig själv ju, men om ni är några som läser också - kul! Vem vet, plötsligt kanske jag tycker det är kul att skriva om böckerna jag läst? Märkligare saker har ju hänt.

I år tänkte jag låna Floras frågor, tyckte de var kul!

Hur var bokläsningsåret 2022?

Jamen sisådär. Sämst på länge, på sina sätt, men också rätt trevligt. Hade väldigt väldigt gärna läst mer, men i och med att jag studerar litteratur har det ju styrt läsningen väldigt långt. Inte läst mycket alls bara för att. Men har ändå varit hög nivå överlag! Gillat det mesta, men få läsningar har varit Stora.

Antal lästa böcker under 2022:

19

Vilka böcker var det? (markerar de böcker jag läst för skolan med *)

En hemlig syster av Ida Ömalm Ronvall
Grim av Sara Bergmark Elfgren
Kvinnor och äppelträd av Moa Martinson*
Ædnan av Linnea Axelsson
Körkarlen av Selma Lagerlöf*
Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen*
Vitsvit av Athena Farrokhzad*
Chitambo av Hagar Olsson*
Halva Malmö består av killar som dumpat mig av Amanda Romare
Paradiset av Liza Marklund*
Den amerikanska flickan av Monika Fagerholm*
Vi ska ju bara cykla förbi av Ellen Strömberg
Underbara kvinnor vid vatten av Monika Fagerholm*
Babetta av Nina Wähä
På glid av Moa Romanova
Samtal med vänner av Sally Rooney
Den rödaste rosen slår ut av Liv Strömquist
Liv Strömquists astrologi av Liv Strömquist
De odöda av Johan Egerkrans

Vilken månad läste du flest böcker?

Juni, markerade fyra böcker som lästa då.

Vilken månad läste du minst?

Har inte markerat en enda bok som läst flera månader - augusti och december.

En bok du inte läste klart?

Den hemliga historien av Donna Tartt, mest för att jag inte hann. Men har också läst den i evigheter, det tog stopp när jag närmade mig slutet och huvudmysteriet var löst, tappade momentum. Men läser den som bäst! Och miljoner böcker för skolan, som jag bara skummat.

Några oerhört bra noveller?

Hmm, tja, Körkarlen blir väl nästan en novell, eller kortroman. Oerhört bra är den åtminstone! Sen gillar jag ju det vi släppt på TOVE.

En ny genre för året?

Tja, nej. Deckare/thrillers har jag ju knappt läst så kanske Paradiset då? Som är en väldigt klassisk nordic noir. Annars har det blivit en himla massa diktsviter, om man tänker på det.

Några omläsningar?

Nix! Eller jo. Chitambo, Den amerikanska flickan och Underbara kvinnor vid vatten har jag i princip läst om eftersom jag inte skrev uppsatserna om dem precis då jag läste, så var så illa tvungen. Var dock kul omläsningar! Läste med mycket mera tanke då. Men saknar absolut mina klassiska omläsningar av Harry Potter och Jellicoe Road.

En bok som fick dig att gråta?

Tror tyvärr inte det. Ingen läsning har varit riktigt ... omvälvande, i år. Har dock gråtit väldigt väldigt lite i allmänhet också, så, ja.

En bok som fick dig att skratta?

Säkert! Men nu är jag så dålig på att minnas (vad kul det är att läsa dessa icke-svar). Högst antagligen Halva Malmö består av killar som dumpat mig och kanske Liv Strömquists astrologi.

En bok som fick dig att vilja skriva?

Monika Fagerholm. Babetta. Vi ska ju bara cykla förbi. Århundradets kärlekssaga också. Samtal med vänner!

Fint läsminne från 2022:

Den där lediga - eller var jag sjuk? kanske det - sommardagen när jag läste nästan hela Babetta. Som i ett rus.

Bästa läsplats 2022?

Kollektivtrafik!

I vilken form läste du böcker 2022?

Nästan bara fysiskt, men vissa som e-bok; Århundradets kärlekssaga, Kvinnor och äppelträd, Grim, delar av Underbara kvinnor vid vatten, Vitsvit. Lyssnade på delar av Den amerikanska flickan som ljudbok inläst av Monika, kommer nog alltid höra hennes röst i huvudet när jag läser henne nu.

En ny författarupptäckt?

Monika Fagerholm - eller, har läst delar av henne innan, men aldrig ett helt verk. Var också osäker på ifall jag gillar eller ogillar till först, men efter en rätt ingående analys har jag bestämt mig för att det är gillar. Starkt. Var ju flera andra nya också, men främst Monika.

En bok du köpte men aldrig läste?

Tror faktiskt jag varit rätt bra på att inte köpa en massa böcker i år! Aikuiset - the Bible av Anna Brotkin är enda jag kommer på, gud.

En bok med bra driv:

Paradiset och Babetta. Grim också! Men minns knappt att jag läste den i år, läste majoriteten hösten 2021.

En bok som är en resa:

Hmm. Den rödaste rosen slår ut, kanske - väckte så mycket tankar. Sen är ju På glid rent konkret en reseskildring.

Vilka var de 10 bästa böckerna du läste 2022?

Den rödaste rosen slår ut
Babetta
På glid
Körkarlen
Grim
Kan liksom inte värdeladda Monika Fagerholm på något vis, de var inte den sortens läsningar, men vill säga Den amerikanska flickan och Underbara kvinnor vid vatten också. Läste dem så jämsides så de blir svåra att skilja åt.
Och åh! Vi måste ju bara cykla förbi
Ædnan
Samtal med vänner

Om jag måste välja två, som Flora gör, så blir det kanske Den rödaste rosen slår ut och Babetta, ändå - det är liksom de läsningarna som fastnat i mig mest. Den rödaste rosen slår ut för att den gav upphov till så många konversationer, levde och andades den texten när jag läste. Babetta för att den är årets enda sträckläsning, njööööt. Som en film, som att dra en snabbis till Rivieran.

Hur tänker du kring läsningen 2023?

Vill läsa mer! Mer på lust, men också satsa mer på böckerna för skolan, se det som en ynnest att få läsa för lärandets skull. Vill läsa fantasy igen! Gud, vad jag saknar det. Äntligen avsluta Mistborn, läsa Rebell och Archenemies och den fjärde De utvalda, avsluta (nu drömmer jag) serier jag påbörjat av Leigh Bardugo, Laini Taylor och Sarah J Maas. Fortsätta läsa seriealbum. Läsa någonting hela tiden, inte ha långa pauser, som det blivit nu. (alltså väldigt samma som jag tänkte inför i år, hahahaha)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar