torsdag 14 juli 2016

Bokbloggsfrågan vecka 28

Igår blev det ingen Veckans bokbloggsfråga, så det blir nu istället!


Frågan lyder: Vad tycker du utmärker en riktigt bra högläsningsbok? Vilka ingredienser måste finnas där för att du ska vilja läsa boken högt och dela med dig av dess innehåll. Och tvärtom, vad är det som gör att en bok inte passar för högläsning tycker du?


Hmm. Alltså för det första tycker jag det ofta beror mer på uppläsaren än boken om det blir en trevlig högläsningsstund. Dock finns det ju böcker som inte skulle passa som högläsning överhuvudtaget + har ju skillnad på i vilken ålder lyssnarna är, om de är väldigt små krävs det ju mer för att hålla intresset uppe.

Det jag tycker bäst om är böcker med bilder, då kan lyssnarna titta på dem medan de lyssnar - speciellt Sven Nordqvist böcker är perfektion. Dock funkar ju inte det så bra om det är väldigt många som lyssnar ...

Om det inte finns bilder, MÅSTE boken vara spännande. Så får den gärna vara rolig också och fylld av dialog. Ingen orkar lyssna på miljöbeskrivningar eller djupa tankar om livet i all evighet. En blir rastlös som lyssnare då. Harry Potter tänker jag mig är en perfekt högläsningsbok - men den passade inte mina nio och fem-åriga brorsor alls. De tyckte det var väldigt tråkigt. Vilket min äldsta bror antagligen inte hade gjort.

Så det beror ju, som sagt, helt på vad lyssnaren är intresserad av. Vad hen kan relatera till eller tycker ÄR spännande. Jag tror egentligen inte det finns en grej som funkar för alla, men det finns något för alla.

Det får bli mitt svar idag, detta icke-svar. Så hörs vi snart igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar