onsdag 6 augusti 2014

Efterlyses - böcker för 9-åring!

Ryska kyssen och den fasansfulla brännarenVarulv möter drakeKapten Kalsong
 
 Nu är det såhär, att den "genre" jag minst är insatt i och ehm ... minst tycker om är dehär böckerna för mellanåldern. Det finns ju många, men för mig känns största delen av dem rätt platta och liksom ... trååååkiga. Det finns ju undantag - allt av Moni Nilsson är ju t.ex. superbra. Men. De är ändå mera för typ 11-åringar, hennes verk, och vissa är sen igen bättre för 6-åringar.
 
Jag har en lillebror, han ska fylla nio och han läser i stort sett ingenting. Men han läser Kalle Anka, och han kan ju liksom absolut läsa. Men han vill inte.
 
Det är samma sak som med många av mina vänner - de kan absolut läsa och så men eftersom de aldrig gett det en ärlig chans ser de inte det fina med det och ... läser inte. (Längre inlägg om det här.)
 
Nu på sommaren har jag väääldigt svårt att sova på grund av värmen - och pågrund av att jag ofta innan jag ska sova stirrar på en skärm - TVn, datorn, telefonen. Men det räcker med att jag läser typ ett kapitel så somnar jag typ genast. För jag lungar mig så! Eller nåt ...
 
Min nioåriga lillebror har samma problem. Han kan. Inte. Sova. Så jag tänkte att samma sak kanske funkar för honom - men han läser inte! Och jag har inte många tips på bra läsning för nioåringar. Därför frågar jag nu er, vad skulle ni sätt i handen på en nioårig pojke som inte är van vid att läsa långa texter? Det ska helst ha bilder, vara längre än LasseMaja (och jag har aldrig direkt gillat LasseMaja så helst bättre också.), helst kapitelindelat, ROLIGT, lättläst och liksom ... passande för en nioåring. Och det spelar nog ingen roll om huvudkaraktären är flicka eller pojke.
 
Han gillar förresten Megakillen, så kanske nåt liknande? Men längre.
 
Alltså vad som helst ni kommer på, kommentera och föreslå, alla förslag är väl mottagna!

4 kommentarer:

  1. Åh, jag kom genast på massor av mina gamla favoriter... men får en känsla av att din bror kanske inte kommer tycka om dem :/ Säger till om jag kommer på någon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan hända ... men du får gärna skriva för det! :) *nyfiken* Han har ju faktiskt inte läst så mycket, och då är det ju rätt omöjligt stt veta vad han riktigt tycker om :S :P

      Radera
  2. Vad svårt! Ganska långa böcker, men roliga och lättlästa...Jag kommer på böcker, men jag tycker inte direkt de är roliga, men jag tyckte om Pappa polis, Julian och Jim, Larissa och David - böckerna, Femböckerna med mera när jag var yngre. Böckerna om Dagny, Osvald och Grace skrivna av Martin Widmark tyckte jag i alla fall var roliga. Hoppas ni kommer på något bra! Kämpar fortfarande för att få mina yngre syskon att läsa mer. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh, tusen tack för tipsen! :) Och JA, David & Larissa!! Hade helt glömt bort dem, gillade väldigt mycket när jag var mindre (tycker de är långt mycket bättre än LassaMaja .. men jaja, LasseMaja har ju nog sin charm de med), ska helt klart låna/köpa dem till honom :D
      Hoppas du gör framsteg då, det är verkligen en liten utmaning det ;D

      Radera