onsdag 12 februari 2014

Boktyckes läsutmaning 2014

Hej!

Såg Boktyckes läsutmaning för rätt så länge sen, men tänkte att nej, låter allt för invecklat för mig. Nu tog jag iallafall en titt igen och - egentligen kunde man ju klara det! För varje bok jag läser kunde ju nästan passa till en punkt ... eller så har det nästan varit än så länge. Så nu tänkte jag, jag är med! Här nedan kommer punkterna, man ska klara trettio för att vara med i hennes tävling, men alltså, jag ser lite, jag tänker inte ha nån stress. Här finns hennes inlägg om tävlingen/utmaningen.

  1. Läs en bok vars titel består av 1 ord Pappersstäder av John Green
  2. Läs en bok vars titel består av 2 ord Lex bok av Sara Kadefors
  3. Läs en bok vars titel består av 3 ord Kitty och utpressaren av Carolyn Keene
  4. Läs en bok vars titel består av 4 ord Pojken i randig pyjamas av John Boyne
  5. Läs en bok vars titel består av 5 ord Du glömde säga hej då av Sarah Dessen
  6. Läs en bok vars titel består av 6 ord
  7. Läs en bok vars titel består av 7 ord Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver
  8. Läs en bok vars titel innehåller ett personnamn Varelserna - Elias bok av Magnus Nordin
  9. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är av änglablod Stad av aska (TMI #2) av Cassandra Clare
  10. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en gud eller ättling till en gud
  11. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en vampyr eller halvvampyr De odödligas regler (Edens blod #1) av Julie Kagawa
  12. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en skepnadsskiftare Frost av Maggie Stiefvater
  13. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en häxa/trollkarl Farlig förmåga (Systrarna Cahill #2) av Jessica Spotswood
  14. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset tillhör havsfolket (sjöjungfru, siren, etc)
  15. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en dödsängel/reaper
  16. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en tidsresenär
  17. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är av kunglig börd
  18. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en älva/alv/faery
  19. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en detektiv, spion eller agent Kitty och utpressaren av Carolyn Keene
  20. Läs en bok där huvudrollen är eller kan integrera med ett spöke Ibland blir skogen vred av Rebecka Åhlund
  21. Läs en bok där huvudrollen är eller kan integrera med en drake
  22. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset lider av minnesförlust Echo & Noah av Katie McGarry
  23. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset lider av en svår sjukdom (mentala störningar går också bra) Dödsknäpp av Håkan Jaensson (ja eller han tror att han lider av cancer, men så är det nåt helt annat, inte lika farligt han har, så du får bestämma om det räknas eller ej!)
  24. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset har ett husdjur
  25. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är homosexuell, bisexuell eller transsexuell Låt vargarna komma av Carol Rifka Brunt
  26. Läs en bok där huvudrollen eller kärleksintresset är en utomjording Den femte vågen av Rick Yancey (Evan)
  27. Läs en debutbok Legend av Marie Lu
  28. Läs första boken ur en serie Röd som blod av Salla Simukka
  29. Läs andra boken ur en serie Familjen Bliss och den förtrollade kokboken av Kathryn Littlewood
  30. Läs tredje boken ur en serie
  31. Läs den sista boken ur en serie som är längre än tre böcker.
  32. Läs en bok ur genren dystopi Varelserna - Emmas bok av Magnus Nordin
  33. Läs en bok ur genren contemporary Inte vem som helst av Nina LaCour
  34. Läs en bok ur genren deckare
  35. Läs en bok ur genren urban fantasy
  36. Läs en bok ur genren steampunk Chanslös av Gail Carringer
  37. Läs en bok ur genren retelling
  38. Läs en bok ur genren episk fantasy
  39. Läs en bok som utspelar sig i framtiden Färglös av Chris Wooding
  40. Läs en bok som utspelar sig för minst 20 år sedan Eleanor & Park av Rainbow Rowell (1986)
  41. Läs en bok som är skriven på vers
  42. Läs en bok som är mestadels (över 75%) skriven i dagboksform, brevform eller journalform Född fenomenal av Josephine Bornebusch
  43. Läs en bok där det förekommer en karaktär som har antingen samma förnamn, efternamn eller smeknamn som dig
  44. Läs en bok som även finns som film eller tv-serie Boktjuven av Markus Zusak
  45. Läs en grafisk roman Zelda av Lina Neidestam
  46. Läs en novellsamling Het
  47. Läs en klassiker
  48. Läs en bok med originalutgivningsåret 2014 Det handlar om dig av Sandra Beijer
  49. Läs en bok med originalutgivningsåret 2013 Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman
  50. Läs en bok med originalutgivningsåret 2012 Falla sönder av Tahereh Mafi
  51. Läs en bok av en författare som har ett mellannamn som visas på omslaget Stjärnskott av Anna Lena Stålnacke
  52. Läs en bok av en författare som nu är död
  53. Läs en bok av en författare som var högst 25 år då boken publicerades Hjärtat fortsätter att slå av Maj Lundgren
  54. Läs en bok av en författare som är svensk Lite ihop av Johanna Lindbäck
  55. Läs en bok av en författare som är utländsk men ej från USA eller Storbritannien Petit, monstret av Isol (argentina)
  56. Läs en bok där omslaget visar ett kärlekspar Malin + Rasmus = sant av Moni Nilsson finaste kärleksboken like, ever
  57. Läs en bok där omslaget visar en närbild av ett ansikte Rekviem av Lauren Oliver
  58. Läs en bok där omslaget visar en tjej i en vacker klänning
  59. Läs en bok där omslaget visar en eller flera siluetter Outtalat (Lynburn Legacy #1) av Sarah Rees Brennan
  60. Läs en bok där omslaget inte visar några levande varelser
  61. Läs en bok där omslaget mest består av text Vill ha dig så illa av Gunnar Ardelius
  62. Läs en bok där omslaget innehåller ett fyrbent djur Ninja Timmy och de stulna skratten av Henrik Tamm 
  63. Läs en bok där omslaget innehåller ett flygande djur Boken om Mademoiselle Oiseau av Andrea de La Barre de Nanteuil & Lovisa Burfitt
  64. Läs en bok där omslaget är associerat med vinter eller höst Salmiak & Spocke av Moni Nilsson (vinter)
  65. Läs en bok där omslaget är associerat med sommar eller vår Kanske är det allt du behöver veta av E. Lockhart
Avklarade punkter: 44/65 st

Ska skapa en flik på bloggen som är min statussida. Men tror jag också gör det på Goodreads...känns rätt lätt. Nån av er som också är med? :-)

UPDATE det här är min statussida! Ändrade mig och har det inte via goodreads, blev lite invecklat och Anna på boktycke föreslog det här! :) Kommer alltså uppdatera allteftersom jag läser mer.

5 kommentarer:

  1. Hej Elvira!

    Svarade dig på Boktycke men jag skriver här också:
    Det skulle underlätta för mig om du använder din statussida på bloggen eftersom det blir mycket lättare för mig att få överblick då, plus du har ju redan en fin blogg & gjort en statussida (det här inlägget) så varför inte utnyttja den? :) Det är även helt okej om du i din statussida länkar till recensioner i goodreads istället för i bloggen.

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Fin blogg, men jag undrar lite om det här:
    Läs en bok vars titel består av 5 ord Du glömde säga hejdå av Sarah Dessen
    Det är väl fyra ord? xD Annars måste jag vara hemskt dålig på matte xD

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Tack så mycket, det är din med!
      Och ja, det tycker jag med. jag skriver alltid hejdå ihop (så som jag tydligen gjort även här ...), men på omslaget står hejdå skilt, alltså "hej då". Så då går det! Men dumt av mig att jag skrivit fel ... haha x) Kommer ihåg att jag undrade över att det skrevs så, men så skrev jag tydligen fel iallafall... hursomhelst, så borde det stämma, ska bara ändra på det .. tack för att du "upplyste" mig om det! XD
      Och nej, du är nog inte dålig på matte, jag är bara bra på att tappa bort mellanrum ... xDD

      Radera
    2. Jag skriver hejdå som ett ord också, men det betyder inte att det är rätt, för jag gillar att skriva ihop saker xD

      Radera
    3. Gör faktskt jag med, skriver hela tiden jättelånga ord som kanske egentligen inte borde skrivas ihop ... menmen x) B)

      Radera