söndag 6 oktober 2013

Månadsrapport - september

Lite sent, yep, men bättre sent än aldrig, eller hur?

 
Mitt bultande hjärta av Alf Kjetil Walgermo
Kapitulera omedelbart eller dö av Sanne Näsling
Född till hjälte av Rick Riordan
Inte på riktigt, inte på låtsas av Maja-Maria Henriksson
Semlan och Gordon: Två steg fram och ett tillbaka av Moni Nilsson
Allt jag säger är sant av Lisa Bjärbo (omläsning)
Familjen Sömnläsning av Karina Wolf med illustrationer av Bröderna Hilts
The red tree & Det röda trädet av Shaun Tan
The lost thing av Shaun Tan
 
Antal lästa böcker: 10 st
Antal lästa sidor: 1356 st
Omläsningar: 1
Antal manliga författare: 2
Antal kvinnliga författare: 6
Kvar i olästhögen: 40 st (whaaaat?! Åmengud...måste skärpa mig!!!) (förra gången var det 28 (+ 12)  
Övernaturliga inslag: 4 (eller 3, nu tog jag The red tree två gånger)
Inga övernaturliga inslag: 6
Påbörjade serier: 1
Fortsättningar på serier: 1
Antal recenserade böcker: 3 (det kommer på någre till iallafall)
Fådda/köpta böcker denna månad: 13 (men en av dem hade jag redan)
Lästa recensionsex: 1 (inte bra, det heller...)
Lästa bibliotekslån: 9 st
Böcker som påbörjades i september men inte lästes ut: Peter Pan & Wendy, Nordiska väsen, Det finns råttor överallt, Antiloper och Valoa valoa valoa.
Månadens finaste:

 



Bästa bok: Två steg fram och ett tillbaka kanske...och Allt jag säger är sant, men den räknas kanske inte då den var en omläsning. Född till hjälte var också väldigt bra, men ännu ingen favorit.
 
Största överraskning: Familjen Sömnlösning kanske? Såg den bara på bibban och tänkte att jaha, den ser ju fin ut, och det var den. Himla fin.

Sämsta bok: Det här var faktiskt en riktigt tråkig månad. Inga väldigt dåliga och inga toppenbra (utom Semlan och Gordon) :( Men om jag måste välja, så kanske Inte på riktigt, inte på låtsas, bara inte min grej liksom.

Största besvikelse: Kapitulera omedelbart eller dö och Mitt bultande hjärta var inte alls så bra som jag tänkt mig. Eller Kapitulera omedelbart.... så var ganska bra nog, men jag förstod den inte riktigt.

Spännande saker som hänt i september: En massa böcker har kommit ut! Bl.a. Rekviem (sista delen i Delirium-trilogin!) av Lauren Oliver, Jag är ju så jävla easy going av Jenny Jägerfeldt som jag har fått som rec-ex, Johanna Lindbäcks och Lisa Bjärbos gemensamma bokprojekt Vi måste sluta ses på det här sätter (har jag fått som E-bok) och Flyt som en fjäril stick som ett bi av Elin Nilsson som jag också fått som rec-ex.
 
Sen så har ju mindre spännande saker varit en massa prov. Och för vissa så var det ju BOKMÄSSA I GÖTEBORG. Gud vad jag också hade velat vara där!
 
Kommentar: Förra månadens kommetar var denna: Jag har faktiskt inte haft nån stor läslust denna månad. Har bara läst "verklighetstrogna" böcker, väldigt korta böcker, och bara ett recensionsexemplar! Fy skäms på mig! Och dessutom har jag beställt hem böcker för glatta livet, haha....men alltså, det kommer ju ut en massa finingar just nu, och man måste ju passa på! ;D (även om man inte har världens största läslust...) och den håller än. jag får ju säkert dubbelt fler än jag hinner läsa!


Hur det gick med planeringen: Ööm...sådär. Planeringen var denna: Cirkoli och Iron fey ska försöka läsas, iallafall första delen i Iron fey. Och min bibbalån. Kanske Chanslös och Enders spel också. Och möjligtvis Berövad och Nordiska väsen. Får se! men ska iallafall försöka få fyr på min läslust igen! (Och ska även försöka skriva recension på Stad av skuggor, och kanske även se den på bio! (Villvillvillse!!!)) Och det gick ju faktiskt inte sådär jättebra.

Planer inför oktober: Antiloper tror jag jag skippar, men de andra påbörjade ska jag läsa slut (har faktiskt redan läst två av dem). Ska även läsa första Iron Fey (Har börjat!), men jag ska försöka att inte ha så stor press, och mest läsa det jag vill läsa.
 
Vad har ni läst i september och vilka planer har ni inför oktober? Och just det, ni som var på bokmässan, hur var det?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar