fredag 6 september 2013

Minirecensioner x 5

Semlan och Gordon : svarta hål och brustna strängarSemlan och Gordon : kärlek, kyssar och rekord

















Semlan och Gordon - kärlek, kyssar och rekord & Semlan och Gordon - Svarta hål och brustna strängar
Av Moni Nilsson
(11+)

Ååå, guuuud vad jag älskar Semlan och Gordon serien! Helt underbar. Jag är faktiskt riktigt kär i den. Böckerna är lättlästa, mysiga, roliga och innehåller kärlek. Och helt enkelt rätt perfekta enligt mig. Semlan och Gordon är underbara karaktärer, och de är sjukt coola. De kommer på all världens galna ideér och vågar göra typ vad som helst verkar det som. Och ja, lite överdrivna kanske, eller rätt "sådär kan det ju faktiskt inte vara på riktigt", men underbara. Sen älskar jag Monis språk. Så ärligt och bra skrivet. Och just det! De är väldigt ärligt skrivna. De går liksom en tonåring in på djupet. Och Moni verkar verkligen inte ha glömt hur det är att vara ung. En massa saker man funderar på tas upp! Det som ju förstås är rätt dåligt är att de är så sjuttons korta!! Går liksom på nån timme att läsa. Men egentligen gör det inte så himla mycket. Och en sak som var rätt perfekt när jag läste dessa var att jag snart skulle börja sjuan, och det skulle Semlan och Gordon också! Så även om de är korta och väldigt lättlästa tycker jag inte de passar lika perfekt för de som går på femman och under som de passar till just trettonåringar. Äääääälskar denna serie! Så sjuuukt underhållande och mysig och bra!

Den första boken gav jag 4½, tror jag, den andra fick 4, då jag var liiite besviken, men dessa två får faktiskt båda starka femmor, ny favorit!!! Funderar faktiskt på att köpa dem till egna, då jag säkert kunde tänka mig att läsa dem några hundra gånger till...i november kommer del sex! Hur beställer man rec-ex från natur & Kultur???
 
5 av 5, OF COURSE!!
 
Inte på riktigt, inte på låtsas
Jag finns
 
Jag finns & Inte påriktigt inte på låtsas
Av Maja-Maria Henriksson
(13+)
 
Handlar om Johanna 14 år som blir misshandlad av två pojkar i skolan och hemma av sin mamma. I andra delen (som är rätt fristående) är Johanna äldre och kär i Jens, men det är nåt med Jens som Johanna inte ser, något trasigt och hemskt.
 
Alltså gud, världens hemskaste böcker. hur kan det vara sådär hemskt för vissa människor?! Språket är väldigt vackert men förfärligt och passar bra till böckerna. Johanna tycker jag är en rätt jobbig karaktär men samtidigt förstår man henne. Men alltså, viktiga böcker, men känns helt hemskt att tänka på att detta är författarens egna upplevelser. Väldigt äkta och bra skrivet, känns inpå bara huden!
 
3 ½ av 5 får den, då jag faktiskt inte kan älska en bok som den här men den var riktigt bra skriven. (Nästan fyra!!!)
Tredje tecknet
Tredje tecknet
Av Ingelin Angerborn
(9+)

Har läst två böcker av Ingelin innan. och jag har tyckt att de varit sådär. Jag är inte dirket något stort fan av skräck/spök böcker, så det kanske är därför.
Jag gillade inte språket så himla mycket. Inte karaktärerna heller. Både språket var tråkigt och karaktärerna platta. Men sen gilade jag att Olivia (huvudpersonen) är kär i sin bästa kompis pojkvän. (Surprise, surprise gillade jag det!;) Alltså, det var verkligen kärleken som höjde boken. Sen gjorde ju det att huvudpersonen är adopterad av en anledning att mysteriet blev intressantare. Men den var inte särskilt skrämmande alls. Men lite spännande, nog ville jag ju veta hur allt hängde ihop. Men jag fattar faktiskt inte varför Olivia tycker det är konstigt att det finns så många nyckelpigor, liksom, det skulle jag ju inte precis tänka på...
Den var faktiskt mer mysig än skrämmade, och jag gillade den bättre än jag gillat de tidigare delarna, eller, jag tror det... Men den överträffade iallafall mina förväntningar, då de jag hade var väldigt små.
Den är ju också menad för yngre läsare än jag, så det har antagligen nog skillnad.

3 av 5 får den.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar