lördag 30 mars 2013

Sant eller falskt

Av Andreas Palmaer med illustrationer av Peter Bergting
Utgivningsår: 2013
Förlag: Alfabeta (tack jättemycket för boken!)
Sidantal: 76
Ålder: 6-10 år, men går även att läsas av äldre
Övrigt: Visste inte ens att jag hade beställt den här, hade jag det? Kanske jag hade det. Peter Bergting är ju han som tecknar lite det ena och det andra, ni vet? Som skrivit Häxmästaren och Demonprinsessan. Och Andreas Palmaer har bl.a skrivit Fans!-serien.

Nu tänkte jag testa en liten rolig sak. Jag tänkte att jag skulle intervjua mig själv, om boken "Sant eller falskt". Det går liksom till så att jag ställer en fråga till mig, och sen svarar jag. Så kanske ni får veta det mesta om vad jag tyckte om boken.

Baksidan: Tänk själv!

Är Loch Ness-monstret världens sista dinosaurie? Finns det tvillingar som sitter ihop? Glömde de första människorna på månen kvar en astronaut?

Man ska inte tro på allt vad folk säger. Men det kan också vara så att det som låter som tidernas värsta rövarhistoria verkligen har hänt på riktigt.

I den här boken berättar Andreas Palmaer 20 mer eller mindre osannolika historier. En del är helt sanna, andra rena lögnerna, och en del ligger lite mittemellan. När man läst en berättelse kan man fundera på vad man tror själv och sen läsa svaret. På köpet får man lära sig en massa roliga fakta om hur lång tid det tar att räkna till en miljard, soldaterna som firade jul med fienden, de olympiska spelens historia, djur i rymden, siamesiska tvillingar, världens mest trofasta hund och mycket annat.

I slutet av boken får man tips på hur man själv kan hitta på egna Sant eller falskt-historier.


Men nu börjar vi med intervjun.

Hej Elvira! Du har läst boken Sant eller falskt, stämmer det? Ja, det stämmer.
Vad tyckte du om hur boken var skriven, det var ju rätt speciellt, funkade det? Ja, för mig funkade det riktigt bra. Överraskande bra, faktiskt. Det var ett rätt så coolt sätt, men det blev bra.
Vad tyckte du om bilderna i boken då? De gillade jag, även om Peter nog inte är min favorit illustratör direkt. Särskilt inte här. De var rätt enkla, men de upphöjde känslan i boken, och funkade här.
Och historierna, trodde du på dem? Ja, lurad blev jag! Men sen kunde det ju också vara så att nåt lät alldeles för otroligt, och då trodde jag inte på det, trots att det sen visade sig att det var sant. Det är skickligt skrivet, och man får lära sig mycket nytt. Men vissa saker visste jag redan, så de lurade mig inte. Därför passar den nog också bättre till yngre, då de kanske inte vet allt än.
Var den bra eller dålig då? Den var bra. Riktigt bra. Läste den liksom med noll förväntningar och blev överraskad. Väldigt glatt överraskad! Gick omkring och var glad hela degen bara för att den var så bra. Ska nog läsa den för mina småbröder nån dag också...
Vilken historia var bäst? Alla var bra, men en som jag tänker på är "Den riktige spindelmannen".
Gjorde det nåt att den var kort då? Nej, de gjorde inget. Men det hade varit roligt med ännu fler Sant/falskt historier!
Hade den inga dåliga sidor då? Att den var kort kan väl vara en, men det var ju meningen att den skulle vara kort, och den kunde ha varit oändlig, det har helt att göra med hur många intressanta historier författaren kommer på. Och omslaget är jag inte så förtjust i. Och illustrationerna gillade jag inte så mycket, men de funkade här.
Vilka fakta lärde du dig då? Det som jag tyckte var intressantast tycker jag var hur länge det tar att räkna till en miljard. Men jag tänker inte avslöja hur länge det är här. Läs boken!
Vem rekommenderar du den åt då? Åt dem som just börjat lärt sig läsa, eller dem som inte är så vana läsare. Men också till dem som är vana och som högläsningsbok. Jag tänker mig att det kunde vara roligt att läsa den för lite flera på en gång och alltid fråga dem vad de tror och lite tänka varför och varför inte?
Tack tack för intervjun. Det var riktigt roligt. Vi kanske skulle göra en nån annan gång också? Ja, jag håller med!

Sådär. Hoppas ni gillade!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar