onsdag 9 december 2020

Recension: Den trolovade - Kiera Cass

Men gud en BOKrecension alldeles plötsligt? Jomen faktiskt jag har läst något!! Och boken är till och med rätt ny!

Men, spoiler: superdålig. Läs inte Den trolovade av Kiera Cass för den är ärligt talat rätt ... kass.

Den trolovade handlar alltså om Hollis som plötsligt är den unge kungens favorit och blir uppassad från höger och vänster - vilket ju är frid och fröjd, alla unga hovdamers DRÖM osv. Tills Silas (en mystisk främling™) kommer till hovet och har isigt blå ögon att drunkna i, och får Hollis att ifrågasätta om det liv hon drömt om faktiskt är ett liv hon vill leva.

Jag var faktiskt väldigt taggat på Den trolovade - jag menar se på omslaget! Och handlingen? So far so good liksom - kärlekstrianglar kan vara rätt smaskiga och jag älskar att läsa om kungligheter och slott och intriger etc etc. Om det görs bra. Det görs det nämligen verkligen inte här - Cass har ALLA ingredienser för att kunna skapa en, om inte fantastisk, så ändå rätt trevlig historia. Det borde liksom inte gå att f*cka up. Men det gör hon, allt blir ett enda ... ingenting, på något konstigt himla vis? Och plötsligt är det här den tråkigaste sämst skrivna skitboken jag läst.

Ja, jag kanske låter väldigt hård nu, men ärligt talat: hur är den här boken publicerad överhuvudtaget? Jag förstår det verkligen inte någonstans, för här finns inte ett UNS bra:het. Karaktärerna har INGA personlighetsdrag, förutom att Hollis är en bortskämd skitunge och "vänskapen" mellan henne och Delia Grace är väldigt mystisk. Allt bara ... händer - hon går hit och de kommer här och så är det bal och nu väljer vi lite smycken och oj plötsligt är alla döda - det finns inga käppar i hjulen någonstans, ingenting byggs upp, det finns ingen intrig att bli intresserad av - inget problem helt enkelt. Förutom den sjuka twisten som Cass nog bara slängt in på slutet för att NÅGOT ska hända, men jag förstår verkligen inte varför det hände? Jag bryr mig heller inte alls om nämnda händelse. Inte alls. Vilket är så konstigt? Och verkligen säger någonting om hur dåligt skriven den här boken är, för jag bryr mig faktiskt inte alls om karaktärerna.

Världen försöker vara spännande och annorlunda men det är den inte, den är bara platt. Storyn är platt och språket är krystat och allt är bara ... fel. Den trolovade känns helt enkelt väldigt mycket som en barnbok? Men där barnböcker har charm och faktiskt lyckas säga någonting på få sidor är den här storyn bara tunn och blir aldrig någonting mer än ett skal. Nej hörni, läs något annat. (Förutom om ni vill ha en lektion i hur man INTE ska skriva en bok, då.)

| Den trolovade orig. The Bethroted | Kiera Cass 2020 övers. Carina Jansson | Modernista | 250 sidor | 11+ | läs-ex | köp hos: Adlibris, Bokus |

Andra böcker jag läst av Kiera Cass:
Ceremonin (som var långt mycket bättre)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar