måndag 4 januari 2016

Dags att utvärdera 2015 #3

Nu blir det superlång enkät om 2015, vassegoda!
Hur många böcker har du läst det här året? 71 stycken
Hur många sidor blev det sammanlagt? 18 193 stycken
De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)? Jag kan faktiskt inte påstå att jag har läst en enda dålig bok det här året. De jag tyckte minst om var väll då kanske Paris, Lola & jag, Jag biter i apelsiner och Katherine-teorin, de har dock alla växt efterhand?
De tio bästa? Kan ni kolla här.
Den sorgligaste boken du läste? Alltså påriktigt är det ju Malin + Rasmus = sant, men den är omläs så också Djupa Ro, När hundarna kommer och Jag ger dig solen.
Den du aldrig kommer glömma? För tillfället känner jag nog ändå att det är Jag ger dig solen men hmm, vet inte riktigt.
Den hemskaste (inte skrämmande, hemska, sådär hemskhemsk som Berövad t.ex.)? Hmm ... hemsk? Magnus Nordins Varelserna-serie är ju ganska obehaglig.
Den mest spännande? Hmm, Gasten kanske?
Den längsta... Harry Potter och dödsrelikerna, Sista riket blir dock den längst nya.
...och kortaste? Mamette - änglar & duvor av Nob.
Den med vackrast omslag (bild på omslaget)?
Alltså - jag KAN inte inte bestämma pga ALLA seriealbum + en hel del andra? Men okej, topp fyra:
 Den med fulast omslag (bild på omslaget)?
Just ... NO.
Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig kommer tröttna på? Men alltså: Jag ger dig solen! Och kanske Den unga eliten <333.
Hur många av böckerna du läste var recensionsexemplar? Tjugonio stycken.
Hur många recenserade du? 64, ska komma på fyra till.
Vilken/vilka bok/böcker gav dig inspiration till något? ALLA inspirerar ju, men Jandy Nelson, Sandra Beijer och Moni Nilsson kanske mest? (Varav jag bara läst OM de två sistnämnda.
Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken? Alla Harry Potter-böcker jag läst om har jag också kollat filmversionen av. Så läste jag om Revolt och såg andra delen av filmatiseringen. Jag tror inte jag har sett något annat ..? Den lille prinsens och Jag och Earl och tjejen som dör filmatiseringar ska jag dock försöka se inom kort!
Hur många seriealbum läste du? Vilka av dem var seriealbum på böcker (som Svindlande höjder), vilka var seriealbum till böcker (t.ex. Berättelser från Engelsfors) och vilka var helt vanliga seriealbum? Läste fyra stycken och ett var baserat på en saga (Bortbytingen).
Hur många av böckerna kom ut 2015? Enligt Goodreads har 15 av böckerna 2015 som originalutgivningsår.
Hur många var i pocket? Tre o.O
Hur många läste du som e-bok? Tyyyp sju stycken.
Nån bok du ångar att du läste? Nä, inte direkt. Kan ju tycka att Jag biter i apelsiner var lite onödig för fick inte ut något av den men språket var ju fint så ångrar den gör jag inte.
En bok alla borde läsa som du läste? Precis ALLA! Jag ger dig solen ...
Den roligaste boken du läste? Den enda utsagt "roliga" blir nog Jag och Earl och tjejen som dör men själv föredrar jag Harry Potter alla dagar i veckan.
Den som var bra, men kanske var menad till yngre/äldre? Jag TYCKER ju att det här med åldersgruppering är dumt och läser medvetet rätt så mycket som är "menat för mellanåldern". Jag tycker ändå inte rekommendationer för yngsta ålder då en bok passar är en direkt dålig sak och har faktiskt en bok i år som jag nog hade gillat mer om jag varit äldre: Jag biter i apelsiner.
Den mest hypade boken du läste? Jag ger dig solen, definitivt!
Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade? Typ ... Jag ger dig solen?
Den du blev mest besviken på? Paris, Lola & jag ...
En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa? Hälsningar från havets botten. Bokbloggare har nog gett den rätt så mycket uppmärksamhet, men överlag tycker jag det varit rätt så tyst kring den ..? Mycket läsvärd bok, folks!
Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa? Många är svenska översättningar men: Glastronen, Rosensällskapet, Du, bara (<-- obs, en titel! (dvs inkl. komma)) Jack och Näcken
Vilket bokförlag tycker du är bäst? Modernista och Gilla böcker gillar jag supermycket, Lavender Lit verkar himla lovande och Natur & Kultur har en väldans spännande vårutgivning ...
Följdfråga: varför? Det bästa med alla här ovanför är hur lyxiga deras böcker känns och hur egna de har lyckas få sina förlag.
Vilket förlag har du det här året fått mest recensionsexemplar från (om du får recensionsexemplar)? Orkar inte kolla, men antagligen Modernista. Eller rabén&sjögren. Högst antagligen Modernista dock.
Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst? MENEH! SÅ många frågor om detta? Typ Gilla böcker, om man kollar procentuellt sett. (Då r&s har en väldigt bred åldergrupp, så även n&k och modernista.)
En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill? EN?!? Men okej då, typ Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart.

Samma enkät om 2013 finns HÄR, 2014 HÄR

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar