tisdag 20 november 2018

Goodreads-vinnare jag läst - eller en liten genomgång av de tio senaste årens stora titlar

- eller: en massa böcker jag läst som kommit ut under de senaste tio året
- eller: en massa böcker jag vill läsa

Goodreads har ju varje år Goodreads Choice Awards. I år för tionde gången! Goodreads Choice Awards är ärligt mitt roligaste bokpris, eftersom det faktiskt är läsare världen över som röstar. Den leder ju detta nog till att det ofta är stora författare som kammar hem prisen, de har ju blivit lästa av flest personer, men det är kul för det! Inte så allvarligt liksom.

Rätt sällan har jag läst mer än typ en av böckerna en kan rösta på, är ju inte förrän på sistone jag alls börjat läsa på engelska så ofta har jag läst böckerna först året efter. Dessutom läser jag ju böcker från typ tre kategorier ...

Men! Kollade igenom vinnarna 2009-2017 och jag har tydligen läst alla utom en av vinnarna i kategorin Young Adult Fiction. Vilket egentligen inte är någon överraskning, men kul ändå! Tänkte prata lite om dessa (+ andra vinnare jag läst) medan årets final pågår, så kan ni klicka er in på Goodreads för att rösta sen!
2009
Vi börjar från början! Såklart! År 2009 blev Sarah Dessens Along for the ride årets YA fiction, Mycket mer än så på svenska. Jag läste den 2013 och ÄLSKADE. Så mysig och fin och somrig bok!

Skrev t.ex. såhär:
Det finns så mycket som är bra med den här boken! En massa fina karaktärer, komplicerade relationer, en vacker kärlekssaga, ett fint språk, ja nära på allt. Helt enkelt den ultimata sommarboken. En bok man vill att ska räcka för evigt och tar slut när den är som bäst (som sommaren!!), samtidigt är det det perfekta slutet! Man vill hela tiden läsa vidare, sluka vartenda ord. Läs den.
Håller fortfarande med 13-åriga mig, minns den som otroligt mysig. Läs absolut om du inte gjort det än! Här finns hela recensionen.

2009 vann också Cathing fire av Suzanne Collins i två kategorier: All-Time Favorite och Young Adult Series. Den har jag ju också läst! Läste hela Hungerspelen-trilogin sommaren 2012 har jag för mig, tyckte så mycket om dem. Men alltså vad Hungerspelen är borde väl de flesta som hänger här ha snappat upp? Om inte så har jag skrivit ett gäng inlägg taggade Hungerspelen. *ha överseende med hur 12-åriga Elvira skrev, okej?*

2010
2010 följde Mockingjay upp Catching Fire och kammande också hem två vinster: Favorite Book of 2010 och Young Adult Fantasy. (Nej, kategorierna i GCA är inte konsekventa.) Den läste jag faktiskt om rätt nyligen! Så minns t.o.m. rätt tydligt att den är mycket bra.

Before I Fall av Lauren Oliver (Resten får du ta reda på själv på svenska) blev årets YA fiction! Den har jag också läst och gillade riktigt mycket, även om min recension inte är supermegapositiv egentligen? Skrev t.ex. såhär:
Ibland blir den lite långsam, språket är inte lika utstickande som i de andra böckerna jag läst av författaren och trots att grundidén är smart och unik så blir den inte lika unik när den förverkligas. Men det gör inte så mycket heller, för jag älskar språket för det, jag tycker om att läsa hela tiden och jag älskar ju som sagt hur ... typ filosofisk den är.
 Det här året vann även Room av Emma Donoghue som blev film för något år sedan i kategorin fiction. Vill väldigt gärna läsa den också!

2011
Årets YA fiction blev 2011 en Gayle Forman-bok, Where she went som är uppföljare till If I Stay. If I Stay har jag läst, men inte uppföljaren faktiskt ... har den ju hemma! Borde kanske ta tag i den nu när jag fick veta att den faktiskt är GCA-vinnare! Märkte nu att en också kan kolla vilka andra böcker som var nominerade det året och där hittas bland annat Lola and the Boy Next Door (Lola och pojken i huset bredvid) av Stephanie Perkins samt en till Sarah Dessen, What happened to goodbye (Du glömde säga hejdå). Har läst Anna i Stephanie Perkins kärlekstrilogi, den var supermysig! Och mycket hajpad för något år sedan, om du är ny till i the world of _YA fiction_ bör du kolla upp den trilogin snarast! (Ja, jag inser att det inte låter supertrovärdigt då jag inte ens läst tvåan trots att jag har det men .. jag har tänkt göra det väldigt länge faktiskt. Ni vet hur det är.)

Aja - What happened to goodbye har jag faktiskt läst! Och tyckt om! Skrivit om den. :)

Divergent var en annan bok som tydligen var stor 2011 - vann två kategorier! Kul för den. Jag var inte övertygad då jag läste så har inte ens läst Insurgent ... Skrivit lite om varför här.

Andra 2011-böcker är Delirium, Nattens cirkus, Mörk ängel, City of Fallen Angels och Across the Universe. Delirium och Mörk ängel är mycket bra! De andra har jag inte läst. (Nattens cirkus finns dock hemma, CoFA kommer jag antagligen inte läsa pga orkar ej avsluta The Mortal Instruments och Across the Universe har jag påbörjat men den var lite tråkig, typ?)

2012
2012 var böcker som The Fault in Our Stars, Code name Verity, Catching Jordan, Insurgent, Pandemonium, Cinder och The Selection stora. The Fault in Our Stars (Förr eller senare exploderar jag) vann - såklart - årets YA fiction, heeeeelt överlägset. Hade liksom 30 000 röster mer än tvåan. Men alltså det förvånar knappast någon. Jag älskade den också då jag läste för första gången! Är inte helt säker på att jag skulle göra det längre, dock.

Insurgent vann YA fantasy vilket jag *ju* inte kan kommentera vidare. Cinder tycker jag är superbra, The Selection (Ceremonin) rätt mysig och Pandemonium också superbra. Så konstigt ändå att många hajpade böcker ändå rätt sent har översatts till svenska, det har jag liksom inte insett förut? Nuförtiden är det nog inte så, dock, svenska förlag är supersnabba med att plocka upp succéer. Nu är det bara jag som är rätt långsam på att faktiskt läsa dem.

2013
Av vinnarna 2013 har jag läst två: The Ocean at the End of the Lane (Oceanen vid vägens slut) och Eleanor & Park. Ärligt blev jag rätt så besviken på båda, även om de är vackra berättelser. 2013 var också året då V E Schwabs Vicious släpptes! Den har jag länge velat läsa.

Allegiant vann YA fantasy-kategorin. Många av böckerna den vann över tillhör mina stora favoriter: Den femte vågen, Prodigy, Drömtjuvarna, Rädda mig inte och Scarlet. Tredje delen i Cassandra Clares The Infernal Devices blev tvåa, den trilogin har jag faktiskt funderat på att läsa trots att jag tröttnade på The Mortal Instruments, har hört så mycket gott om den serien.

Fangirl blev tydligen andra i YA fiction - kom de samma år?? Den tyckte jag faktiskt mycket bättre om än om E&P, skrev t.ex.:
Det är som språklig perfektion, egentligen tänkte jag inte så hemskt mycket på det, för jag ville bara sluka allting i ett svep, men när jag gjorde det - oh my. Så himla vackert, så väldigt personligt och inlevelsefullt och bara åh. Ordmagi. Annars älskar jag också den här boken på cirka alla sätt. Den är rolig, småpirrig och Cath är väldigt lätt att sympatisera med. Och alltså jag säger bara: karaktärerna!
 Bland de nominerade i YA fiction hittas än en gång en Dessen (Allt och lite till), en Gayle Forman (Just one day), en David Levithan (Two boys kissing eller Världens viktigaste kyss), en Ruta Sepetys (Färgen på drömmar eller Out of the Easy) samt en Katie McGarry (Dare you to). Är rätt långt samma författare år efter år, vilket både är rätt kul då de alldeles tydligt är de största namnen inom genren, men också tråkigt då nya talanger sällan får en chans. Aja - alla dessa har jag velat läsa ett bra tag, SÅ jobbigt att det kommer ut böcker mycket snabbare än vad jag läser!! Även två av dessa har jag liksom i bokhyllan ... :-) Katie McGarry har jag läst en bok av och jag kommer inte läsa fler för tyckte verkligen inte om den, eh.
2014
Det här inlägget blir ju en roman?? Har bara läst en av vinnarna 2014: We were liars (Kanske är det allt du behöver veta) som vann YA fiction. Och den är helt fantastisk!! Läs läs LÄS ifall du ej gjort än. Avslutade min recension med:
Jag älskar den här boken - även om jag inte är säker på att ni förstod riktigt varför av den här recensionen. Men det gör jag, oavsett okända skäl. Den är liksom bara perfekt, väldigt underhållande och medryckande. Och herregud känslorna - jag hade kanske kommit fem sidor in och jag fick redan magont. Jag tänkte ju nästan börja lipa för gud så bra beskrivet det var. Ja, jag rekommenderar den. Ja, jag har lust att köpa den i julklapp till i princip alla. Den är riktigt bra. Punkt.
Böcker som jag läst som också var nominerade i den här kategorin: To all the boys I've loved before och I'll give you the sun. Och ärligt? Det blir nog rätt jämt mellan I'll give you the sun och We were liars för min del. Båda är helt fantastiska. Men kanske jag älskade I'll give you the sun snäppet mer ..?

2014 var också året då The Martian gav ut och gjorde succé. Årets YA fantasy blev *surprise, för nu är ju Divergent-trilogin avslutad* en Cassandra Clare: City of Heavenly Fire, den avslutande delen i The Mortal Instruments. Främst uppföljare hittas bland de andra nominerade i YA Fantasy: Cress, Gods & Monsters, Ignite Me, Blue Lily, Lily Blue och The Infinite Sea. Ja, Gods & Monster, Cress och The Infinite Sea tillhör böcker jag skäms litegrann över att fortfarande inte ha läst trots att jag läst föregångarna. :-) Okej varför skriver jag det här inlägget inser ju bara att jag är väldigt efter i min läsning ..! The Young Elites - min älskling - gavs också ut detta år och tillhör de nominerade!

2015
Jag borde antagligen ha kommit på det här redan från början men struntsamma.

Vinnare:
  • Debut Goodreads Author: Red Queen av Victoria Aveyard
  • Young Adult Fiction: All the Bright Places av Jennifer Niven
  • Young Adult Fantasy: Queen of Shadows av Sarah J Maas
 Nominerade jag läst/vill läsa/som är intressanta i sammanhanget:
  • Debut Goodreads Author: An Ember in the Ashes, Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, Everything, Everything
  • Young Adult Fiction: PS I Still Love You, Simon vs. the Homo Sapiens Agenda, Everything, Everything, en Sarah Dessen och en Gayle Forman
  • Young Adult Fantasy: An Ember in the Ashes, Red Queen, Carry On, Winter, Uprooted
All the Bright Places är SÅ värd detta - älskar den boken. Red Queen tyckte jag var helt okej, men den var ju superhajpad då den kom, verkligen. Och Sarah J Maas Throne of Glass-serie verkar väldigt bra, men jag har inte riktigt kommit igång med att läsa den ... PS I Still Love You är ju mysig, det skrev jag ju precis om, men ingen All the Bright Places direkt. Everything, Everything tyckte jag var rätt tråkig ... men många andra gillar ju den. Uprooted verkar väldigt bra!

Wow det här gick så mycket snabbare.

2016! Jag ser ljuset! Nu börjar böckerna bli riktigt nya ju.

Vinnare:
  • Fantasy: Harry Potter and the Cursed Child av J K Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
  • Young Adult Fiction: Salt to the Sea av Ruta Sepetys
  • Young Adult Fantasy: A Court of Mist and Fury av Sarah J Maas
Nominerade jag läst/vill läsa/som är intressanta i sammanhanget:
  • Fantasy: en V E Schwab och en Brandon Sanderson och ett gäng andra fantasys av författare jag ej känner till
  • Young Adult Fiction: The Sun is Also a Star, Holding Up the Universe, If I Was Your Girl, en Kasie West och en Morgan Matson (som också varit nominerade typ varje år men jag har inte läst de titlarna så har inte orkat skriva upp)
  • Young Adult Fantasy: Lady Midnight, Empire of Storms, Crooked Kingdom, The Raven King, Glass Sword, Heartless, A Torch Against the Night, The Midnight Star
Okej min vinnare bland YA fantasyn hade varit Heartless, no doubt. SÅ bra!! Också The Midnight Star är mycket bra. Glass Sword var helt okej, typ som ettan. The Raven King har jag ju inte recenserat än! Holding Up the Universe var en besvikelse efter All the Bright Places. If I Was Your Girl har jag läst SÅ mycket bra om MÅSTE läsa den.

Och just det! Salt to the Sea är amazing!! Skrev såhär:
Sen finns det ju rent objektiva orsaker till att den här boken är amaze: den ger oss en bild av kriget som jag tror är rätt trovärdig (jag menar Sepetys har gjort en hel del research även om hon inte var med själv) och det är sjukt. Det är så förfärligt förfärligt och rått och alltså ... det här är ju inte direkt en kul bok på det sättet. Men viktig. (Och kul tycker jag ändå för karaktärerna i mitt hjärta! Och språket. Och och och! Att den lite smått binds ihop med Strimmor av hoppSedan så älskar en ju alltid böcker som får en att vilja veta mer om något.
2017
Dvs ifjol!

Vinnare:
  • Debut Goodreads Author: The Hate U Give av Angie Thomas
  • Young Adult Fiction: The Hate U Give av Angie Thomas
  • Young Adult Fantasy: A Court of Wings and Ruin av Sarah J Maas (uppföljare till vinnaren 2016)
Nominerade jag läst/vill läsa/som är intressanta i sammanhanget:
  • Debut Goodreads Author: Caraval
  • Young Adult Fiction: Turtles All the Way Down, Always and forever Lara Jean, en Sarah Dessen, We Are Okay, en Kasie West, en Becky Albertalli
  • Young Adult Fantasy: Lord of Shadows, Strange the Dreamer, Warcross, Caraval, Tower of Dawn, King's Cage, Carve the Mark, The Book of Dust, All the Crooked Saints
The Hate U Give är absolut rätt vinnare - SÅ bra och viktig bok. John Greens nyaste har jag inte läst men är jag nyfiken på, och den avslutande Lara Jean-boken är antagligen i stil med föregångarna. We Are Okay är mysig!

Vad gäller fantasyn finns det mpnga jag vill läsa, men inte en enda jag läst. Vill faktiskt läsa alla jag listade här!

Och det var det!! Nu kan vi ju enas om en del: Sarah J Maas och Cassandra Clare är YA fantasyns drottningar. Sen finns det ju ett tiotal andra vars böcker som också nomineras varje år, men som kanske inte når upp till samma antal röster.

Vad gäller YA fiction är Sarah Dessen nog den med flest nomineringar, men hon släpper ju böcker på löpande band så det är definitivt ingen överraskning. Även Kasie West, Gayle Forman och David Levithan har ett antal nomineringar.

Tycker detta är så intressant! Hur t.ex. första delen i någon serie kanske inte klarat sig så bra men ändå senare blivit en succé och därmed samlar tvåan en massa röster. Och hur folk läser varenda bok av vissa författare.

Listor är najs så, slutligen, en lista på alla jag läst och hur många stjärnor jag gett dem + en lista över vad jag vill läsa! Kul! Kul med översikt! (Antagligen endast kul för mig så feel free to sluta läsa här)


Har läst:
  • Mycket mer än så av Sarah Dessen - 4/5
  • Fatta eld av Suzanne Collins
  • Revolt av Suzanne Collins
  • Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver
  • Du glömde säga hejdå av Sarah Dessen
  • Delirium av Lauren Oliver
  • Mörk ängel av Laini Taylor
  • Förr eller senare exploderar jag av John Green
  • Pandemonium av Lauren Oliver
  • Cinder av Marissa Meyer
  • The Selection av Kiera Cass
  • Oceanen vid vägens slut av Neil Gaiman
  • Eleanor & Park av Rainbow Rowell
  • Fangirl av Rainbow Rowell
  • Den femte vågen av Rick Yancey
  • Prodigy av Marie Lu
  • Drömtjuvarna av Maggie Stiefvater
  • Rädda mig inte av Tahereh Mafi
  • Scarlet av Marissa Meyer
  • Kanske är det allt du behöver veta av E Lockhart
  • To All the Boys I've Loved Before av Jenny Han
  • Jag ger dig solen av Jandy Nelson
  • Den unga eliten av Marie Lu
  • Som stjärnor i natten av Jennifer Niven
  • Askfödd av Sabaa Tahir
  • Ingenting och allting av Nicola Yoon
  • Röd drottning av Victoria Aveyard
  • Harry Potter & the Cursed Child av J K Rowling, John Tiffany & Jack Thorne
  • Vända världen rätt av Jennifer Niven
  • Tårar i havet av Ruta Sepetys
  • The Raven King av Maggie Stiefvater
  • Glassvärdet av Victoria Aveyard
  • Heartless av Marissa Meyer
  • Eldmärkt av Sabaa Tahir
Vill läsa:
  • När jag lät dig gå av Gayle Forman*
  • Lola och pojken i huset bredvid av Stephanie Perkins*
  • Nattens cirkus av Erin Morgenstern*
  • Code Name Verity av Elizabeth E Wein
  • The Infernal Devices-serien av Cassandra Clare
  • Allt och lite till av Sarah Dessen*
  • Världens viktigaste kyss av David Levtihan
  • Färgen på drömmar av Ruta Sepetys*
  • Cress av Marissa Meyer*
  • Gudar och monster av Laini Taylor*
  • Det oändliga havet av Rick Yancey*
  • Carry On av Rainbow Rowell
  • Winter av Marissa Meyer
  • Uprooted av Naomi Novik
  • Simon vs. the Homo Sapiens Agenda av Becky Albertalli
  • Om jag var din tjej av Meredith Russo
  • Crooked Kingdom av Leigh Bardugo
  • Always & Forever Lara Jean av Jenny Han
  • Warcross av Marie Lu*
  • Turtles All the Way Down av John Green
  • King's Cage av Victoria Aveyard
  • Carve the Mark av Veronica Roth*
  • The Book of Dust av Philip Pullman
  • Strange the Dreamer av Laini Taylor*
*äger men har ändå inte läst av någon anledning ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar