söndag 16 september 2018

Fuckboy - praktiskt handbok i konsten att dejta

Fuckboy av Cecilia Salamon är en dejtinghandbok som utgår ifrån författarens egna erfarenheter. Huvudgrejen är typ att lära sig känna igen fuckboys samt syna sig själv och sina mönster vad gäller dejtande.

Jag fick ett pressmeddelande av förlaget angående denna och kände: jamen den låter kul ju! Varför inte liksom? Så mailade angående rec-ex och här sitter vi nu. Började läsa typ genast då jag fick den, vilket alltid är en bra grej ju - var ändå så pass nyfiken liksom. Sen måste jag nog nämna att den här kanske inte riktigt riktar sig till mig som dejtat noll utan mer till dem som faktiskt gjort det men som det inte verkar funka för. Typ.

Fuckboy är uppbyggd som en skolbok och Cecilia Salamon skriver lite för skolbokigt lite för ofta kan jag tycka. Den känns liksom väldigt: såhär är det och då ska en göra såhär osv vilket jag kanske inte riktigt hade förväntat mig. Hade nog hoppats på en rolig, personligare bok. Den här är rolig och personlig - till en viss gräns. För trots att Salamon skriver om sina dejtingsmissöden med glimten i ögat blir det aldrig särskilt djupt - och det finns liksom främst med i lärande syfte.

Sen kan jag tycka att Salamon travar självklarhet på självklarhet och skriver om det som om det vore världens nyhet. Det här känns inte som nya tips eller analyser - det är bara en massa grejer en hört hundra gånger samlade i en och samma bok. Sen kan det ju säkert vara så att den som verkligen inte får sina relationer att fungera kan behöva allting svart på vitt för att vakna upp men jag ... äh, alltså den är ju inte menad för mig. Sen kan jag nog också ställa mig lite tveksam till den här grejen med en _dejtinghandbok_ - vad är ens det? VEM kan säga hur en ska dejta? Det leder ju till att den här boken dryper av generaliseringar, vilket jag inte direkt gillar heller. Idén hade kunnat funka om boken varit roligare och mer personlig - nu känns den faktiskt väldigt distanserad och skolboksaktig, tyvärr.

MEN. Jag tyckte ju ändå inte det var tråkig läsning, tvärtom. Det var rätt mysigt att läsa om Salamons erfarenheter och tips osv och det funkade ju att läsa som nöjesläsning, ändå. Det kändes som en artikel på typ Buzzfeed mest hela tiden men det gjorde inte så mycket där jag låg och läste i skuggan. Det var trevligt liksom, även om idén absolut inte nådde de höjder den hade kunnat.

Louise Winblads illustrationer ackompanjerar texterna himla fint och rent estetiskt är det här en trevlig bok att se på. Fonterna och färgerna är fina och pappret känns najs.

Sen har Salamon inte riktigt lyckats med att vara så inkluderande som hon ibland minns att vara - det märks verkligen vem den här boken är skriven av och vem den i och med detta är skriven för, vilket ändå 2018 känns lite tråkigt - hade ju verkligen inte varit supersvårt att få den inkluderande för fler könsidentiteter och sexualiteter än cis och straight. Ibland är språket inkluderande - men alltså överlag är inte boken det. Jag tänker att det hade kunnat funka om boken liksom varit Salamons bok om hennes relationer - men nu är det en uttalad handbok och som sådan funkar den ju inte om allt den baseras på är en straight ciskvinnas erfarenheter.

Summa summarum: trevlig, lätt nöjesläsning men alltså lärde mig typ noll nytt + idén roddes inte i land till 100% utan blev mest halv. Tyvärr alltså, för hade ju verkligen kunnat vara en riktigt, riktigt bra bok. Nu blev det en halvbra en.

| Fuckboy - praktiskt handbok i konsten att dejta | Cecilia Salamon illustrationer Louise Winblad 2018 | Bookmark förlag | sidor | rec-ex | köp hos: Adlibris, Bokus |

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar