onsdag 10 januari 2018

2017 - vad jag läste

Eftersom jag inte har något annat för mig *bara en himla massa skola att ta tag i*  så tänkte jag summera 2017 med den där superlånga listan jag fyllt i x antal år nu redan! Varför bryta en långtradig tradition liksom. (Älskar obviously egentligen att fylla i prick samma varje år pga så lätt att jämföra! Och jämföring = <333!)
STATS


Hur många böcker lästes? 45 (egentligen 44 pga Uppstigningens brunn räknas som två på Goodreads ...), känns fine men inte superbra, hade ju 60 som mål. :(
Antal sidor? 10 475 - minskade med ytterligare 4 000 sidor från föregående år (hände alltså samma året innan).
Average rating: 4.1!! Hade 4 jämt förra året - så himla bra ändå! Och alltså: det märktes när jag försökte pussla ihop en topplista, pga SÅ många superbra?!?
Antal rec-ex? Bara 16, hjälp vad få!!! Men har slutat be om rec-ex jag inte verkligen verkligen vill läsa prick då så känns helt okej. Tänker att jag nog inte ska be om något all på åtminstone första halvan av det här året pga kommer ändå inte läsa och är ju redan efter med recensioner osv.
Antal bibbalån? 14 st - dvs 15 egna, wow vad jämn spridning det var på det!
Recenserade böcker? Äh orkar inte kolla upp men de flesta, ska komma på 6 st till.
ÅRETS ...


... gråtfest? Tror inte jag gråtit till en enda bok i år? Närmast har det nog varit med Aristotle & Dante Discover the Secrets of the Universe, Heartless och kanske någon av The Raven Boys-böckerna också?
... personligaste? Under odjurspälsen av Klara Krantz och Saker ingen ser av Anna Ahlund.
... obehagligaste? Naondel av Maria Turtschaninoff.
... käftsmäll? Kanske Den ökända historien om Frankie Landau-Banks av E Lockhart är närmast? Men The Hate u Give också, som jag läste hälften av förra året. (Fortsätter obvi.)
... längsta? Uppstigningens brunn av Brandon Sanderson.
... kortaste? Juan-les-pins av Sandra Beijer.
... språk? En vinterlek av Elin Bengtsson.
... kärlekspar? Paret som krossar mitt hjärta i Drömtjuvarna och Sovarna av Maggie Steifvater (finns två i den serie iofs ...) samt Jest och Catherine i Heartless.
... vänskap? Tjejerna i Den sommaren och Paul och Faith i Lögnernas träd.
... inspirerande? Ordbrodösen, En vinterlek, Skuggsommar och Wink Poppy Midnight.
... omläs? Jack av Christina Lindström. <3! Också Harry Potter och hemligheternas kammare iofs.
... graphic? Läst en massa seriealbum! Eller mycket mer än jag brukar. Också Gudarna av Johan Egerkrans tänker jag passar här? + VEI bok 1 av Sara Bergmark Elfgren & Karl Johnsson.
... dystopi? Läst rätt få men Enda vägen av Anna Jakobsson Lund var en femma!
... fantasy? Ääääeh älskar typ allt som är fantasy ... Heartless och Uppstigningens brunn och Drömtjuvarna och Sovarna och ... åh, älskar fantasy så mycket!!!
... roligaste? Hmm antingen Visheten vaknar av Elin Säfström eller PAX-böckerna.
... hajp? Saker ingen ser tror jag absolut var årets mest hajpade av dem jag läst.
... förtjänar-mer-uppmärksamhet? Skuggsommar kanske? Så fin.
... överraskning? Skuggsommar! Den sommaren! Lögnernas träd! Nordiska gudar! Alla tiders dinosaurier! Att jag läst så lite!
... besvikelse? Eldmärkt av Sabaa Tahir som jag inte älskade alls lika mycket som ettan. :((( DOCK en mycket bra bok oavsett! Men mer i recension som aldrig verkar komma. Och En herrgårdssägen! Alla verkar älska men jag fattade så inte grejen.
... sämsta? Levande läppar rekommenderas av Johanna Nilsson äeh. Har typ förträngt vad den ens handlar om.
... bästa? Detta är så otroligt svårt i år kommer återkomma.
... vackraste omslag?
Alla noveller! Wink Poppy Midnight, VEI.
... filmatisering? A series of unfortunate events!

NÄSTA ÅR

Fem böcker jag ser framemot nästa år: känner att jag inte har vidare bra koll? Men kanske vi får en tredje bok av Elin Säfström? Kanske t.o.m. något av Sandra Beijer? Men om vi tar sådant som är säkert: sista PAX-boken (SJUKT ju). Okej det är allt jag kommer på just nu VAD HÄNDER med mig?!??!
En bok som kom ut i år och jag ville läsa, men inte hann: Hahahahaha *en* - Norra Latin, Midnattsstjärnan, Equilibrium ... okej egentligen är det nog inte supermånga. Känner att jag ändå läst mest nytt kanske? Sköldpaddor hela vägen ner vill jag förresten också läsa! Känner så underligt för den: är inte särskilt pepp men måste ändå läsa, liksom.

Och det var det! Nu är det bara topplistan kvar (och några recensioner ...) så kan vi fokusera på nytt år nya böcker till 100%!

Är du nöjd med ditt läsår 2017?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar