onsdag 14 oktober 2015

Bokmässan dag 2

Nu tycker jag det är dags för genomgång av min lördag på bokmässan i Göteborg!
Vi gick igen till mässan fån hotellet. Och var lite försenade. Igen.
Det första jag gjorde var att lyssna på Ingela Korsell & Åsa Larsson som blev intervjuade av några baskettjejer. Henrik Jonsson live-målade Gasten och felinformerad/virrig som jag är hade jag trott att man skulle få köpa den femte boken på mässan. Vilket man inte fick. Buhuuuu! Han målade snyggt iallafall!
Sedan typ gick jag mest omkring. Min familj lämnade mig för att kolla in shoppingen Göteborg erbjöd så jag kollade in shoppingen mässan erbjöd. Hade ju faktiskt inte hunnit ströva omkring på det viset dagen innan. Jag var t. ex. hos Lilla Piratförlaget, som GOTT IHOP MED GILLA BÖCKER! Har glömt att uppmärksamma den nyheten. Så vad tycker ni? Jag tror det kan bli bra, för egentligen är deras utgivningar lite liknande enligt mig. Hoppas det blir bra iallafall!
Från vänster: Mimmi, Rebecca, Alba och alldeles nya bekantskapen Siri!
Så fick jag plötsligt nät och meddelandet jag hade skickat till Rebecca för ett tag sedan skickades och Mimmi hörde också av sig. Så jag mötte upp dessa babes! Efter många om och men. För är faktiskt suuuupersvårt att hitta människor i vimlet. De stod i den miiiiiiiilslånga kön till Clara Henry. Alltså verkligen. Man ville inte stå i den. Men man var tvungen för CLARA FREAKIN' HENRY!!! Jag hade inte köpt mitt ex av Ja jag har mens, hurså? då ännu så jag fick inget signerat just då även om jag stod i kön en bra stund haha.
När de slutligen tagit bild med Clara och fått namnteckningar i block sprang vi iväg för att äta. Om jag inte minns heeelt fel så var det kanske en timme/en halv till Annas bokälskarträff så vi hade lite bråttom. För köerna till maten var inte direkt korta ...
Jag åt en quinoasallad och träffade ännu mer folk jag inte kände från innan: Emilia och Jennelie. Vet faktiskt inte om de har blogg, Jennelie tror jag kanske att åtminstone har haft men med Emilia vet jag inte alls ..?
Vi var faktiskt supermånga på träffen! (När alla hittade varann ..) Det skrevs på kassar, ritades i block och togs bilder. Och snicksnackades. Jag pratade ärligt talat inte särskilt mycket men någon, jag bara tog in alltihop och visste inte riktigt vart jag skulle ta vägen. Men det var kul ändå, och väldans coolt.
Efter ett tag sprang jag iväg igen för ville lyssna på Gilla böckers författare. Först pratade Jenny Jägerfeld och blev avbruten lite abrupt när tiden var slut, sedan lyssnade jag på Marta Söderberg som pratade om Athena och jag blev faktiskt rätt så nyfiken men köpte inte för kände inte att jag hade råd. De sista jag lyssnade på var Mia Öström och Maja Hjertzell och deras böcker kan det ju faktiskt hända att jag köpte...
När de slutat prata gick jag omkring lite, klämde säkert på någon bok och gick på toa. Sedan var det att skynda till fantasyminglet Kulturkollo anordnade! Man bjöds på bubbel och snacks och fick lyssna på fina författare.
Speciellt Siri Pettersen var himla härlig och fangirlig. Så himla roligt att en författare kan vara lika pepp kring någon annans böcker som en själv kan vara kring hens!? Det var superkul att lyssna på dem!
Jag hade inte köpt Odinsbarn, så kunde inte få någon bok signerad :/. Men ett block gick ju an! (Vill förövrigt ha Odinsbarn supermycket just nu. För att Siri är så härlig. Faktiskt. Så himla underbart när författaren bakom en bok är lika fantastisk som boken! (Nu vet jag ju inte med Siri, men med t. ex. Moni Nilsson, Laini Taylor och Sally Green kan jag ju säga att det är så.))
Siri och Mimmi var där!
Det sista jag skulle göra på lördgens mässa var att lyssna på en författarstafett med Lisa Bjärbo, Salla Simukka, Moa Eriksson Sandberg och Katarina von Bredow. Men det hanns inte med och jag fick nöja mig med Moas och Sallas signaturer i mitt block.
Så var den dagen slut och Göteborgs kvällssol var fin när vi gick til hotellet med en chipspåse i handen.
Vi slutar lördagen med ett collage med (en del av) dagens intryck!

2 kommentarer:

  1. Jag blev också riktigt intresserad av att läsa Odinsbarn efter att ha lyssnat på Siri ! Hon var precis som du sa såå härlig ! Jag är så dålig på att koppla ihop bloggar och ansikten så jag var väldigt osäker på om det var dig jag så på fantasyminglet men nu förstår jag ju att det var det.. nåväl, kanske vi träffas nästa år ! :D

    SvaraRadera
  2. Det va en speciell men rolig dag! :)

    SvaraRadera